Galleri T, Österlånggatan 3. Bild från www.gallerit.com
Min utställning och påsken närmar sig. Jag har målat ett gäng ramar nu på morgonen och ska snart sätta mig och börja välja ut tavlor till utställningen. Lönekuvertet skrek av hunger när jag öppnade det och jag får förlita mig på att sälja ett par tavlor för att finansiera denna månad…jag blir månadens kalenderflicka för den svältande konstnären. Men jag hittar nog på något och vem vet, det kanske kan bli en extraslant från utställningen…
Jag valde påsken som den dramatiska tidpunkten under våren för min utställning. De religiösa och de mera profana föreställningarna sammansmälter ju till en surrealistisk blandning av påskharar, död, godis, svek, glada färger, återuppståndelse, gåvor, påskkärringar, ägg, Blåkulla och allehanda dramatik med en av mänsklighetens mest ikonografiska berättelser, den om Kristi korsfästelse och återuppståndelse i centrum.
Berättelsen i min utställning handlar om rent världsliga och i högsta grad mänskliga plågor. Det som den möjligen har gemensamt med den bibliska berättelsen är blod och blodsarv. Offerkulten och den enda sonen återkommer i viss mån, men i högst mänsklig form. Curse of the Crows handlar om arv, ett slags blodsarv som skulle med moderna termer kallas det genetiska arvet. En människa ärver från sina föräldrar och förfäder både gott och ont. I den här serien har jag främst rotat i den mera problematiska delarna av ett sådant arv. Det kanske kommer en serie med de goda sakerna också.
Gamla stan och Galleri T kommer att bli en utmärkt inramning för den här serien.
Om Drakerska huset:
– : – : – : –
DN. På Stan:
Ser fram emot detta
Detta var för böfvelen det mest intressanta av historieskrivningar. Drakerska huset och dess omnejd är ju något af Stockholms pärlor.