Malik Bendjellouls Searching for Sugarman
Vilken tur att Malik Bendjelloul hade en stark övertygelse och vänner som kunde ställa upp när hans filmprojekt inte såg ut att kunna fullföljas och tänk vad lite utländsk uppmärksamhet kan åstadkomma…
Med rätt kön kanske Benjellouls filmskapande inte hade behövt bli så prövande. Som vi numera vet så är ju detta det främsta kriteriet för kvalitativt filmskapande.
”Anna Serner är vd på Sfi. Hon var den som tog beslutet att ge filmen produktionsstöd, på konsulentens förslag.
Hon menar att vägen från utvecklingsstöd till produktionsstöd sällan är spikrak.
– Alla dokumentärer går igenom olika faser. Om man visar något som inte är tillräckligt tydligt eller om man inte har tillräckligt övertygande material så riskerar man att inte få igenom det man vill berätta. Det var det som hände Malik, tidigt i processen hade han inte tillräckligt övertygande material för att få ett produktionsstödsbeslut.
– I slutändan så lyckades han ta fram det och göra en övertygande film och då fick han stöd.”
Inte tillräckligt övertygande kön, kanske det borde stå i denna krystade förklaring. Nu är ju detta bara fullständigt lösa spekulationer från min sida, men skulle Serner verkligen ha missat en kvinnlig filmskapare med Oscar-potential? Något verkar hur som helst brista i bedömningsprocessen och ett faktum är att det numera är mycket lättare att få filmstöd om man är en kvinnlig filmskapare.
Intressant! Finns en hel del att nysta i detta såsmåningom skulle jag tro (hade själv en notis häromdagen, men beslutade mig för att ta bort det och återkomma längre fram med en längre story). Det är verkligen upplyftande att läsa dina reflektioner, Susanna!
Tack igen! Jag har också läst ikapp på din blogg nu under förmiddagen och säger detsamma!
Pingback: Avgå Serner | Susanna's Crowbar