Årets resa till Wien är avverkad och jag saknar staden redan. Här följer reflektioner och en hel del bilder från ännu en fantastiskt rolig och givande vistelse i denna kulturens högborg. Alla bilder ©Susanna Varis, om inget annat anges och utom bilderna på konstverk på Belvedere.
Framme. Första dagen och ett besök i Pratern-området, där vi aldrig varit tidigare. Detta var vår första resa sommartid och Pratern gör sig väl bäst då…nöjesparken är gratis att gå in i, men attraktionerna betalar man för.
Franz Josef och Elisabet (Sisi) av Österrike i något…hrm…bisarrt utförande.
På vägen in till det stora pariserhjulet, Wiener Riesenrad, fanns gamla vagnar inredda med scenerier ur Wiens historia. Ovan exempelvis byggandet av Stephansdomen och den andra belägringen av Wien av ottomanerna 1683.
Mer historia i samma lokal. Franz Josef och Sisi, mer lika sig själva…
Uppe i hjulet. Det är 30 grader varmt och mitt hår har inte ett av sina bästa dagar. Foto, nederst: Ulf Holmén
Och visst var det tjusiga vyer där uppe…
Tanken var att dinera i den gamla, kejserliga jaktstugan, på restaurang Lusthaus, men den visade sig vara abonnerad…
Istället tog vi in på restaurang Altes Jägerhaus ett stenkast ifrån lusthuset. Ett utmärkt val, visade det sig.
Efter maten blev det en promenad i parkområdet, där jag hann få glimtar av ett par urtjusiga hästar (tyvärr inga foton dock), ett gäng vattenfåglar och spår av bävrar, bland annat…
Senare på kvällen var det dags för den första konserten…Mozart Ensemble på Mozarthaus. Jag har tidigare avfärdat många av de här mera hårt marknadsförda konserterna som enbart greatest hits-turistjippon, men det här evenemanget överträffade alla förväntningar. Ensemblen, framför allt försteviolinisten Judith Steiner, var fantastiskt skicklig och lokalen hade en mycket fin atmosfär. Herr Mozart själv har spelat här och berömde då rummets akustik, något som bara kan instämmas i.
Lokalen är fantastiskt vacker och förfogas i vanliga fall av Tyska orden. Hemsida: Mozarthouse
Vårt hotell på Neubau Gürtel, nära Westbanhof.
Dag 2 och dags för Belvedere slott/museum.
Den första utställningen blev Max Kurzweil – Ligh and Shadow. Det var enbart tillåtet att fotografera på slottet utanför konstutställningarna. Bilderna är från Belvedere
Flera av Max Kurzweils verk berörde mig mycket. Ett skickligt hantverk kombinerat med ofta teman kring människans skörhet, en intimitet som för en nära den avbildade eller -porträtterade personen.
Ett vykort med Max Kurzweils målning ”Dear Visitor”. Verket fanns på utställningen, men jag lyckas inte hitta någon bättre bild av det. Någon kanske tycker att den tippar över gränsen för kitsch, men jag tycker att det finns något oemotståndligt vackert i den här känslofyllda scenen.
Kaffe och fotografering på caféet…foto nederst: Ulf Holmén
Vi har sett samlingarna i Belvedere tidigare och valde att börja med den delen vi koncentrerat oss minst på; neoklassicism, romantik och Biedermeier samt realism och impressionism på våning 2. Nedan ett urval av verk vi såg:
Josef Dannhauser, ”Rich Glutton”
Caspar David Friedrich
Josef Danhauser, ”Reading of a Novel”
Ferdinand Georg Waldmüller, ”Corpus Christi Morning”, 1857
Vi skummade lite snabbare igenom våning 1 med Wien vid sekelskiftet 1900:
Gustav Klimt. Självklart. Klimt är ett geni, men stackars ”Kyssen”, eller ”Lovers” (längst in i salen överst), som den egentligen heter är outhärdligt överexponerad. Den finns överallt, verkligen överallt, i Wien. Kuddar, koppar, t-shirts, paraplyer, glasögonfodral, brickor, mobilskal…bara fantasin sätter gränserna för vilka alla tingestar som kan prydas med motivet. Den är förstås magnifik i verkligheten, men jag ser hellre nästan vilka andra verk av mästaren som helst.
Gustav Klimt, porträtt av Sonja Knips.
Två favoriter av Egon Schiele: ”Mother With two Children” och ”Death and Maiden”
Den svulstiga Marmorsalen i Övre Belvedere. Belvedere är ursprungligen hjälten från belägringen av Wien 1683, prins Eugen av Savoyens, sommarslott. Prinsen hade även ett vinterpalats i Wiens centrum.
Matpaus och promenad ner till Nedre Belvedere:
Nedre Belvedere:
Johann Peter Krafft, ”Ruggiero and Angelica”
På Nedre Belvedere fanns en utställning med Johann Peter Krafft. Här kunde man följa konstnärens kreativa process med allt från skisser, kompositioner, miniatyrer för val av färgskala, andra miniatyrer till det färdiga verket. Det nedersta verket var ett i raden av kejsare Franz I avbildad i allehanda sammanhang. Titeln på denna är: ”Franz I ferries an architect on the Laxemburger Teich”
Utställningen ”Klimt, Kupka, Picasso und andere” tittade vi in på i all hast eftersom muséet snart skulle stänga…
En kaffe på det på ett av favoriterna; Café Museum. Foto: Ulf Holmén
Naturhistorisches museum på vägen hem…
Fortsättning följer i del 2:
Trevligt
Borde taga bilen dit i höst.
Kanske skall jag investera i en lite mer avaancerad kamera.
Jo, jag vet!
Det är fotografen det hänger på…
Österrike
1618 till 1648
1414 till 1918
1939 till 1945
Österrike/en österrikare kan dom.
Men själva klarar de sig.
I ärlighetens namn: vi hade ju god hjälp av dem mot det korsikanske kräket!
1914, givetvis.
F-n att man inte är felfri.
Fantastiska bilder Susanna och Ulf !
Tack! :)
Jag var på Belvedere i mars och hann då bara se delar av övre delen. Fantastiskt med ett sådant område så centralt i Wien. Såg du även Josef Frank-utställningen på MAK?
Ja, det är helt underbart! Nej, tyvärr, såg inte Josef Frank…
Pingback: Wien 2016 – del 2 | Susanna's Crowbar