Fortsättning på bildreportaget om vår londonresa…
Morbror Juha bor i trakterna kring Stratford, där denna nybyggda olympiska by finns. En miljardär hade visat intresse för byggnaderna och tänkt sig att omvandla dessa till vanliga lägenheter efter de olympiska spelen, men det visade sig att där inte finns några som helst köksinstallationer. Han drog sig ur. Atleter behöver inga kök, ett badkar för de anabola steroiderna och ett par brickor för tabletterna och sprutorna?
Vid Blackfriars Bridge, på väg mot Tate Modern för att hämta biljetter till Damien Hirst
Tate Modern i en gammal turbinhall
Efteråt, i Victoria Embankment Gardens för att bättra på blodsockret…
Samma park, en annan tid…Pia under vår tågluff 1988…
Senare på kvällen på puben Marquis Granby
Hopp i kronologin: föregående dag i Opera gallery…
…och tidigare samma dag vid Vivienne Westwood, där mina utsedda kjolar inte visade sig finnas. Jag provade en kort kavaj, men det blev inget köp.
En ny dag och Damien Hirst på Tate Modern. Vi hann ta oss en titt på St Paul´s Cathedral innan…
Plötsligt gjorde en hel flock av kyrkans män en liten parad ut på trapporna för att bli fotograferade.
Inne på Tate Modern. Mycket artsy. Det var förbjudet att fotografera på de flesta muséerna, så jag har lånat lite bilder…
In and out of Love (White Paintings and Live Butterflies)
The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living
Jag gillar Damien Hirst, trots allt. Jag tycker att han har en del riktigt bra idéer och ett flertal av verken är tankeväckande som god konst bör vara. Prickarna begriper jag mig inte på, men upprepningen av tematiken om liv och död i form av t ex de oändliga raderna av medicinskåp (en modern vanitassymbol) eller fjärilar och de religiösa referenserna är på många sätt intressanta. Han införlivar både levande och döda subjekt, både födelse och död i sina sviter. Fjärilar klistrade på dukar målade med enkel lackfärg ställer naturens oöverträffade skönhet mot det mänskligt trivala förskönandet, den vackra symbolen för förgänglighet mot det slags enkla ytor vi väljer att omge oss med under hela liv. Fimpar, fjärilar, medicinförpackningar och diamanter, alla inordnade i vitrinskåp. Vitrinskåp innehåller vanligen sådant vi vill visa upp, sådant vi samlar på, sådant som säger någonting om vilka vi är eller vill vara, här visas mera direkta symboler för vad vi är upp. Vitrinskåp associeras också med ett vetenskapligt samlande och studier. I en av salarna finns mycket riktigt en mängd medicinska instrument och anatomiska modeller uppradade i vitrinskåpen. Den mest omedelbara referensen till det moderna vetenskapliga synsättet på liv är The Anatomy of an Angel, där den gamla, sakrala figuren öppnats upp i en anatomisk studie.
For the Love of God, den diamantprydda platinaskallen med människotänder, finns på bottenvåningen i en helt förmörkad kammare med enbart ett effektfullt ljus mot skulpturen. Skallen ser minst sagt spektakulär ut i verkligheten.
I butiken kan man köpa en ”spin-painted” skalle för det facila priset av 36 800 £, men då kommer den i en begränsad serie…
Tillbaks till St Paul´s Cathedral för afternoon tea…
På puben The Wellington vid Charing Cross
På Embankment för att åka hemåt med District line
Framme vid Plaistow station hade en bilolycka ägt rum…
Efterhand kom först brandkåren, sedan ambulanser och sist polisen. Ingen var dock allvarligt skadad, föraren till fordonet stod hela tiden skamsen bredvid sitt vrak. Vi tragglade oss hem med hjälp av omtänksamma medmänniskor som gav oss råd om alternativa resvägar…
Fortsättning följer i del III
Fin och bra text om Damien Hirst. har sett honom för ex antal år sedan i lOndon när han blev hippaste av de hippaste. Fina bilder också.
En stor sarkofag för att inreda artsy fartsyns egna huvudtempel i London där i Blackfriars. Men utställningen var trots filmvetarglasögon rätt intressant.