En makthavares arrogans del 2

Åsa_Romson_pressbildFoto: Miljöpartiet de gröna / Fredrik Hjerlinghttps://www.flickr.com/photos/miljopartiet/4596537758

Idag handlar det om Åsa ”vita, heterosexuella, medelålders män och människor” Romson. I Expressen berättas det om att hon glatt målar sin träbåt med en förbjuden, kopparbaserad färg, Antifouling. Vid konfrontation går hon först till hätsk motattack:

”När Expressen träffar Romson och visar henne bilderna säger hon:

– Det är copyright på de bilderna. Det vet du eller?”

Därefter kommer hon med en drös bortförklaringar:

”Vad är det för färg?

– Det är en färg från en känd leverantör som är en kopparbaserad färg. Det finns kopparbaserade färger som är godkända och vi har frågat vår handlare där vi har köpt färgerna att de lämpar sig för det bruk vi har för båten – och det har vi litat på.

Vad heter färgen?

– Sigma Antifouling. Det finns flera olika grader av detta och jag har inte kunskap om detta och det var ett och ett halvt år sedan vi målade sist och jag kommer inte ihåg vilken vi valde då.

Var du med och valde färgen?

– Nej, det var min make och andra kompisar som handlade.”

Det är alltså antingen färghandlarens eller maken och vännernas fel att Romson använt den giftiga färgen. Eller så minns hon inte.

På en fråga som är att hänföra till en av Miljöpartiets absoluta kärnfrågor – att vi alla ska förändra vårt beteende så att ett ekologiskt hållbart samhälle kan skapas – uppvisar Romson åter en arrogans:

”Har du inte funderat på att göra dig av med båten?

– Nej, det är också ett kulturarv som pryder sin plats och som gör att vänner kan vara med och segla och uppleva skärgården.”

Plötsligt är alltså både kulturarvet och Romsons vänners möjligheter att ta sig ut i skärgården mycket viktigare än just det ovanstående målet, att uppnå ett ekologiskt hållbart samhälle. Precis som i fallet Wallström alltså; hyckleri i kubik!

(Andra framstående miljövänner inom det här partiet är ju förstås Maria ”klippkort på flyget till Finland” Wetterstrand och Yvonne ”taxi är smidigt” Ruwaida.)

– : – : – : –

Sanna Rayman om detta här.

Toklandet om samma här.

Cornucopia skriver också om Romson och bottenfärg-gate här: http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/asa-romson-jag-har-gott-samvete-jag-kan.html

Publicerat i Okategoriserade, politik | Etiketter , , , , , , , , | 20 kommentarer

En makthavares arrogans

Margot_Wahlstrom_Sveriges_EU-kommissionar

Foto: Johannes Jansson Nordic Co-operation website (norden.org), http://www.norden.org/en/news-and-events/images/people/others/margot-wahlstroem/view

I förra inlägget beskrivs hur Utrikesdepartementet nu styrs av en helkvinnlig kvartett, något som Margot Wallström, den nya utrikesministern tycker är ”väldigt roligt”. Wallström ämnar ägna sig åt feministisk utrikespolitik:

”– Vi kommer att ha en feministisk utrikespolitik, det betyder att kvinnor, fred och säkerhet är ett tema som man kommer återfinna och höra mig både prata om och agera på, säger Wallström.

– Och för det fjärde handlar det om att svenska folket måste också vara engagerat och ge sitt stöd till en rödgrön utrikespolitik. En folklig förankring är jätteviktig fråga.”

Wallström berättar för oss att det nu ska fokuseras ensidigt på det ena könet och avslutar sedan med att kräva att svenska folket är engagerat och ger sitt stöd till en rödgrön utrikespolitik. Tyvärr Wallström, åtminstone mitt stöd går inte att kommendera fram.

Den färska utrikesministern säger sig ha blivit feminist eftersom det fanns skilda synsätt på män och kvinnor. Samtidigt tycker hon själv att kvinnor är lite mera omtänksamma och finare människor…?

Wallström har gjort karriär både inom skattefinansierad verksamhet, men även annorstädes, och dragit fördel av en låg EU-beskattning. Någon vecka sedan anklagade hon dock Alliansen för att ha begått väpnat rån mot samhället.

Till slut har hon satt sig i en regering som planerar att införa en ytterligare pappamånad och där målsättningen antagligen är att föräldrarna ska dela på ledigheten 50/50, men vid en fråga om hur hon själv gjorde när hon var föräldraledig svarar hon:

”– Det är knappt jag kommer ihåg. Men jag kan säga att jag har tagit så mycket som möjligt av att få vara hemma och amma länge, för mig var det viktigt.”

Så trevligt för Wallström att ha kunnat disponera föräldraledigheten som hon ansett vara bäst för henne, något hon inte vill unna oss andra? Är det inte också lite talande att en minister som så ihärdigt vurmar för feminismen (och jag antar även dess teser om könsmaktsordning, patriarkat och annat) själv utgör ett praktexempel över den kvinnliga makten över hemmets och relationernas sfär? Kan det kanske vara så, Margot, att kvinnor väljer att vara hemma så länge som möjligt, att de inte är tvingade till detta av ett påhittat patriarkat? Kan en delorsak till inkomstskillnader ligga i…hu(!)…människors fria val att leva sina liv som de vill??

Inget av det ovannämnda tycks dock spela någon roll för väljarskaran, Wallström åtnjuter det största förtroendet bland de nya ministrarna…

Toklandet/WTF om Wallström och annat här.

 

Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, jämställdhet, medier, Okategoriserade, politik | Etiketter , , , , , , , , , , , , | 11 kommentarer

Notering i kanten

Den feministiska regeringen i arbete:

”– På utrikesdepartementet kommer det nu för första gången i historien finnas en helt kvinnlig politisk ledning: två kvinnliga ministrar och två kvinnliga statssekreterare, så det känns väldigt roligt, säger utrikesminister Margot Wallström (S).”

 

Publicerat i feminism, identitetspolitik, jämställdhet, Okategoriserade, politik | Etiketter , , , , , , , , | 9 kommentarer

Efter valet

pandoraMålning av John William Waterhouse.

Min känsla av läget efter valet är lite likt en Pandoras box som har öppnats. Om inte all världens elände, sjukdom, sorg och misär så åtminstone all världens knäppighet, osäkerhet, dumhet och skadlighet som strömmar ut ur de politiska församlingarna. Det har varit så många knasigheter och skrämmande omständigheter att jag inte ens vet var jag ska börja. Jag blir bara matt. I grunden har vi en mycket svag regering och ett antal mer eller mindre samarbetsvilliga  partier i opposition. Möjligheten att bedriva den politik man avsett är starkt begränsat för det största partiet med Löfvén i spetsen. Redan inom sin krets i regeringen kommer han att få kompromissa med ett parti med hyfsat klen verklighetsförankring, Mp. Inom S har konflikten mellan vänster- och högerblocket tillfälligt sopats under mattan inför valet, men kommer alldeles säkert att blomma upp nu med regeringsmakten i hamn. Integrationsministerposten ska försvinna och frågan ska genomsyra alla andra områden. Om vanskligheten med detta kan man läsa mer om i denna utmärkta text av Sanna Rayman. Det ska bli feministisk utrikespolitik och till och med en feministisk regeringValet av vård för medborgarna ska flyttas över till politikerna, allt i sann socialistisk anda. Palestina ska erkännas som stat, trots att konflikten i regionen långt ifrån är löst. Ett rekordhögt antal ministrar (eftersom ett antal fina poster nu måste delas ut) ska ta hand om cirkusen. Alice Khunke Bah blir kulturminister. Framtidsministern Kristina Persson har upplevt tidigare liv. Kvotering av börsbolag är på gång. I ett parallellt ekosystem pågår stora saker: trillingnöten ska försvinna ur Alladin-asken och Pippi är rasistisk.

Nu hinner jag inte med mera galenskap, måste iväg. Stum av förundran.

Publicerat i feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, jämställdhet, Okategoriserade, politik | Etiketter , , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

Affordable Art Fair på TV4

banderoll affordable art fair text

Här finns ett inslag om AAF på TV4:s morgonprogram. Mässan har öppet 11 – 18 idag och imorgon!

 

 

Publicerat i Affordable Art Fair, Art Motion, Konst, kultur, TV, Utställning | Etiketter , , , , , , | Lämna en kommentar

Art Motion – Spin off i Västermalmsgallerian

Glöm inte att ni kan se min konst även på Art Motion – Spin off efter Affordable Art Fair som pågår nu:

artmotionvmalm-crop

Publicerat i Affordable Art Fair, Art Motion, Konst, kultur, Utställning | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar

Affordable Art Fair vernissage

10417816_628398510607913_8787772905112935260_n

Igår var det vernissage för Affordable Art Fair Stockholm i Magasin 9, Frihamnen. Drygt 50 utställande gallerier och föreningar mötte en strid ström av besökare i en intressant och rolig konstmässa. Jag var där både i egenskap av konstnär och fotograf för galleriet Art Motion. Pressvisningen började klockan 17 och vernissaget klockan 18. Alltihopa avslutades vid 22-tiden och tiden flög verkligen iväg! Det fanns enormt mycket intressant konst att uppleva och konkurrensen är minst sagt hård.

Ett inslag på SVT om Affordable Art Fair:

DSC_0527-50 DSC_0528-50Monter E1 – Art Motion. Konst av Katrin Kahl, Stefan Thunström, Magnus Björklundh och mig själv i bilden.

Art Motions hemsida

 

DSC_0532-50

Målning av Marie-Louise Ullmark och nallar av Stefan Thunström.

DSC_0536-50

uDSC_0941-50Stefan Thunströms underbara nalle, i bakgrunden Magnus Björklundh.

DSC_0537-50Konst av Ulli Ringström och Katharina Björlin Wiklund.

DSC_0539-50Galleristen Helen Duhs från Art Motion med verk av Annica Johansson.

DSC_0947-50Jag framför min hörna.

uDSC_0938-50-c DSC_0534-50Från pressvisningen, lugnet före stormen…

DSC_0553-50 DSC_0554-50 DSC_0555-50 DSC_0556-50 DSC_0557-50 DSC_0558-50 DSC_0559-50 DSC_0560-50 Konst av Olof Näslund och Lisa Abelsson.

DSC_0562-50 DSC_0563-50 DSC_0567-50Lisa Abelsson och Helen Duhs med kunder.

DSC_0569-50DSC_0570-50 DSC_0571-50 DSC_0572-50 DSC_0573-50 DSC_0575-50 DSC_0576-50 DSC_0577-50 DSC_0583-50 DSC_0584-50 DSC_0585-50 DSC_0586-50 DSC_0587-50 DSC_0588-50

Konst av Annika Gaimer.

uDSC_0962-50

DSC_0589-50 DSC_0592-50 DSC_0595-50 DSC_0599-50Vernissagedagen börjar närma sig sitt slut…

Vi passade förstås på att gå och titta på den andra konsten också…

DSC_0540-50-c DSC_0541-50-cDen dansande grodorna fick mig att tänka på Sex and the City och Mirandas nya lägenhet…

0207CarrieMiranda01Bild från serien Sex and the City.

uDSC_0952-50-cDita von Teese badade i sitt martiniglas hos ett galleri…

DSC_0543-50-cVi träffade även på en ”gammal bekant”, Leila Khasal (smyckesdesigner och gallerimedarbetare)…kvinnan vars briljanta idé det var att ställa ut AAF-planscher längs vägen ut till Magasin 9. (Vi tackar för det, det var något svårfunnet när tavlorna skulle lämnas in…)

DSC_0544-50-cFrån Leilas monter. Kommer tyvärr inte ihåg vad galleriet heter…

DSC_0545-50-cÄven Stadsmissionen finns representerad…

DSC_0546-50-cDSC_0547-50-cAlex Korzer Robinson

DSC_0549-50-cMaria Rivans

DSC_0551-50-cDan Hillier

DSC_0596-50-cKonstnärsvännen Per-Inge Isheden fanns också på plats…

DSC_0564-50-cMitt emot oss fanns bekantingen Cecilia Haupt representerad…

DSC_0581-50Vännerna konstnären Fredrik K Sköld och konststuderanden/min modell Isa Lisa Dykhoff kom också på besök…

AAF-final

Från och med idag är mässan öppen för allmänheten! Mer info: Affordable Art Fair

Publicerat i Affordable Art Fair, Art Motion, Egna verk, events, Konst, kultur, lowbrow, Okategoriserade, pop surrealism, Utställning | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 8 kommentarer

Värdegrund som tvångströja

Värdegrund_fmt_0Bild från Lärarnas nyheter

Dagens bloggpost handlar om ytterligare ett exempel där en uttalad värdegrund (ofta en knippe åsikter) används för att, i detta fall, försöka förvägra personer som röstar på ett visst parti att utöva ett specifikt yrke. Självklart handlar det om SD och yrket är läraryrket. Det är lektor Göran Brante och lärare Maria Wiberg som i en debattartikel i dagens SvD menar att de som röstar på SD torde få det svårt att arbeta i skolan.

Jag minns en lärare, just i samhällskunskap, på min gymnasieskola. Han presenterade sig själv stående framme vid sitt skrivbord vid svarta tavlan. På skrivbordsstolen hade han ställt sin tunga väska med böcker och annat material. På bordet hade han pennor i alla tänkbara kulörer. Han frågade oss om vi kunde tänka oss varför han hade ställt sakerna som han hade gjort. Neej…det visste vi inte riktigt. Jo, menade han, här i klassrummet är det inte jag som lärare som är den viktiga, det är kunskapen, därför får böckerna sitta i högsätet, på stolen. Pennorna är där för att representera alla tänkbara ideologiska och politiska riktningar, ingen av dem ska särskilt framhållas eller tryckas undan. Min roll som lärare är att förmedla kunskap, inget annat. Först efteråt har jag förstått hur rätt han hade och hur viktigt detta är.

Det är upp till läraren att vara professionell i sin yrkesutövning och lämna de privata, politiska åsikterna hemma. Detta gäller både de som röstar på SD och de som röstar på F! (och givetvis alla de andra partierna). Varför skulle just de som röstar på SD vara sämre på detta? Eller ses inte spridning av andra politiska ideologier i skolan som ett problem?

Brante och Wiberg tar avstamp i läroplanen och istället för att kritisera den censur, som med nödvändighet måste bli följden om man följer den, riktar man in sig på att bekymra sig över huruvida människor som röstar på SD kan arbeta ens som matsalspersonal i skolan. Censuren i detta fall består i att man enligt värdegrunden förväntas tycka att mångkultur per definition är något positivt och inte uttrycka något som skulle tala emot det. Men om fakta och omständigheter finns som pekar på negativa konsekvenser av mångkultur? Ska skolan censurera dessa kunskaper?

”I läroplanerna uttrycks till exempel att lärare inte bara ska ”inse de värden som ligger i en kulturell mångfald”, utan att de också ska ”utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet”.”

Något svaijigt blir det när en lektor i pedagogik och en samhällskunskapslärare måste förlita sig på Granskningsnämnden för radio och tv, de övriga politiska partierna samt media för att klassificera SD som främlingsfientligt:

”Formuleringen är en av grunderna till att Sverigedemokraterna i de flesta sammanhang kallas för ett främlingsfientligt parti, samt varför det fastslagits i Granskningsnämnden för radio och tv att man kan kalla dem för främlingsfientliga.”

[…]

Sverigedemokraterna anser själva inte att deras politiska vision är främlingsfientlig, och det kan diskuteras om alla som röstar på partiet är främlingsfientliga. Vi kan konstatera att samtliga övriga riksdagspartier betecknar Sverigedemokraterna som främlingsfientliga, och att svenska medier oftast uttrycker detsamma.”

Vidare:

”Vidare uttrycker läroplanerna för den svenska grundskolan och gymnasieskolan att ”främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser”. Den meningen kan tolkas som att om en elev uttrycker åsikter liknande de SD företräder vad gäller mångkulturalism, så måste läraren med sverigedemokratiska åsikter tala emot den elevens uppfattning och därmed motsäga sina egna partipolitiska ståndpunkter. Vilket torde vara svårt; både självmotsägande men också besvärligt att till fullo distansera sig från sina privata idéer.”

Skribenterna tolkar alltså läroplanens uppmaning att ”bemöta främlingsfientlighet och intolerans med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser” med att bemöta det nämnda med ett fastspikat åsiktspaket (vilket ju i och för sig är det som läroplanens andemening tycks uttrycka). Ser man inte alls någon motsättning i att en fastslagen åsikt anses vara kunskap?

”Kan en sverigedemokrat arbeta inom svensk skola? Tänker, eller ens kan, vederbörande kompromissa vad gäller läroplanernas direktiv och därmed låta sina värderingar stå tillbaka under arbetstid? Eller tänker hen gå emot de direktiv som gäller för den svenska skolan?”

Ja, problemet för skribenterna tycks vara att just de som röstar på SD ska ha svårare än andra att låta sina privata åsikter vara just privata. Ser man då inga som helst problem med de lärare (majoriteten) som sympatiserar med V eller F! och deras eventuella svårigheter med att inte torgföra sina åsikter under arbetstid?

Det viktiga här är att lärare, oavsett politisk kulör, ska sköta sitt arbete på ett professionellt sätt och inte blanda in sina privata åsikter i kunskapsförmedlandet. Den andra frågan är huruvida den moderna värdegrundskulturen kan tillåtas att snäva in det offentliga samtalet och demokratins livsluft än mer?

Löjesguiden skriver på samma tema här.

Tillägg:

Fnordspotting här. Angående detta mycket bra inlägg: läroplanens formuleringar är mer öppna för tolkning än vad artikelförfattarna ovan ger uttryck för. Men eftersom de uppenbarligen tolkas på det här sättet av en lärare och en lektor så finns det kanske utrymme för förtydliganden?

Även Jussi H Lundell berör ämnet och andra intressanta ting här. Angående detta inlägg kan jag inte mer betona att det är vedervärdigt att ett parti som SD står för det enda alternativet i många stora samhällsfrågor, precis som Lundell skriver. Ekeroths uttalande om att man snart kommer att kontrollera medierna också blottar med all önskvärd tydlighet farligheten och det stora problemet med detta parti. Man låtsas värna demokratin, men bara så länge att man tagit kontrollen, är det det som ska tolkas in i uttalandet. Det här och många andra saker i SD:s partiprogram lämnar mig och en hel del andra helt utan alternativ i frågor som rör feminism och jämställdhet samt integration och invandring. SD har framgångsrikt blivit ett paraplyparti för allehanda missnöjesyttringar och bristen på mångfald (sic!) i den politik som förs av de stora partierna är förklaringen till en del av den ökning av röster för SD som vi sett.

Dolf på samma tema på Genusdebatten.

 

Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, Okategoriserade, politik, skolan | Etiketter , , , , , | 15 kommentarer

Förskolans motverkande av könsroller

Det är känt sedan länge att förskolan ska motverka traditionella könsroller enligt läroplanen:

”Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller.
Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.

Skollagen föreskriver att utbildningen i förskolan ska, varhelst den anordnas, vara likvärdig.”

Men hur går detta med att motverka traditionella könsmönster och könsroller ihop med att ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar?

Hur passar de barn vars intressen sammanfaller med det som kallas för traditionella könsmönster in i den här ordningen?

Förskolan i Uppsala visar sig inte ha klarat de genuskrav som ställs i läroplanen.

”Förskolan i Uppsala klarar inte genuskraven. Det gör att alla barn inte får samma möjlighet att utvecklas. Skolinspektionen är kritisk och kräver nu en uppryckning.

I augusti i år gjorde Skolinspektionen tillsyn vid Uppsalas förskolor för att kontrollera hur arbetet för att motverka traditionella könsmönster sköts.”

Det verkar alltså direkt handla om att motverka traditionella könsmönster. Som tjej ska du inte intressera dig för att leka med dockor och klä dig i prinsessklänning och som pojke ska du inte intressera dig för att leka med bilar eller annat ”manligt kodat”, är det så det fungerar i praktiken? Om inte, hur?

”– Det är krav i läroplanen och de handlar mycket om att man ska ge barnen samma möjligheter att utvecklas oavsett om man är pojke eller flicka. Utifrån de svar vi fått i våra intervjuer med personal och föräldrar så ser vi att det här är ett område som måste utvecklas i Uppsala kommun, säger Magdalena Molin, som är utredare vid Skolinspektionen.”

Vad betyder ”samma möjligheter att utvecklas”? Att alla, oavsett vad de är intresserade av, får samma möjlighet att utveckla sina intressen eller att alla ska utvecklas likadant (= likformigt, hålla på med samma saker)?

”Men Skolinspektionens tillsyn visar att de flesta förskolor inte gör några analyser av hur personalen bemöter barnen i genusfrågor. Kommunen har heller inga utarbetade strategier för att omsätta läroplanens krav i praktiken och arbetet på förskolorna är inte medvetet inriktat på att motverka traditionella könsmönster.”

Det kanske finns hopp om förskolorna ändå?

”Kommunalrådet Cecilia Forss (M) som är ansvarig för förskolan har inte läst rapporten. Men hon tar Skolverkets kritik på allvar.
– Vi politiker har nog varit av uppfattningen att det här har varit ett prioriterat område som man arbetat aktivt med inom förskolan så man blir ju lite förvånad. Vi kommer att ta upp det här med våra tjänstemän, säger hon.

Hon är inte insatt i hur förskolorna arbetar med frågorna och gör en liten reservation för att det kan finnas missuppfattningar mellan kommunen och Skolinspektionen som påverkat resultatet av utvärderingen.
– Men grundregeln är att vi tar deras kritik på allvar. Gör vi inte tillräckligt så måste vi rätta oss, säger hon.

Vad anser du själv om kraven?
– Det är absolut en viktig fråga som betyder mycket för varje barns utveckling resten av livet, säger Cecilia Forss.”

Det är klart, läroplanen måste följas, men att ett moderat kommunalråd anser att en radikalfeministisk och socialkonstruktivistisk flumtes betyder mycket för varje barns utveckling resten av livet är bekymmersamt.

”Det anser också Kristina Andersson, lektor i didaktik vid Uppsala universitet som forskar om genusperspektiv på undervisning i förskola och skola.
– Jag anser att det är oerhört viktigt att det lilla barnet får möjlighet att prova på många olika saker. Bredd och mångfald stöder varandra så det är viktigt att både få sjunga, bygga och konstruera. Barn som provar på många olika saker stimulerar hjärnan på många olika sätt och det stöder framtida förmågor, säger hon.

Om barnet uppmuntras att bara syssla med några saker och får mycket positiv respons på det så kommer barnet att ha svårare att vara flexibel som vuxen.
– Vi blir socialt tränade i vad som är möjligt att göra. Därför är det viktigt att skolan är en plattform som erbjuder många olika utvecklingsmöjligheter för både pojkar och flickor, säger Kristina Andersson.”

Om det handlar om att prova på olika saker är väl allt frid och fröjd, det borde alla vara förtjänta av, men tanken är ju att man ska ”motverka traditionella könsmönster”, alltså aktivt motverka vissa val.

”Hon anser att det finns mycket kvar att göra och tar gymnasieelevers val av utbildning som exempel. Där gör killar och tjejer ofta traditionella yrkesval.
– Intresset för att motverka könssegregering går i vågor. Men det är svårt att få till ett genomgripande arbete. Om vi vill ha ett samhälle där människor ska kunna göra det som är möjligt för just dem så kan man inte avgränsa deras möjligheter som barn på grund av deras kön, säger Kristina Andersson.

Om tre månader ska Skolinspektionen följa upp kritiken som riktats mot Uppsala kommuns genusarbete i förskolan.”

Japp. Här kommer vi till kärnan: motverkandet. Man vill dock både motverka tjejers och killars traditionella yrkesval, men också segregeringen. Lyckas man fullt ut med den första ambitionen så torde det leda till en lika segregerad arbetsmarknad, bara på ett annat sätt. Lyckas man med den andra ambitionen, har ju alla traditionella val inte motverkats. Är det då viktigt att motverka varje persons traditionella val, eller bara någras? Var går gränsen?

Om det enbart handlar om att erbjuda fler alternativ så ska det stå så i läroplanen.

Tillägg:

Hur länge ska utbildningar som leder till förr mansdominerade branscher som juristlinjen börja betraktas som könsstereotypt kvinnliga? Ca 70 % av de studerade inom högre utbildning är kvinnor. Vid vilken punkt ska vi börja motverka den könsstereotypen och försöka fösa in kvinnor i de yrkesorienterade utbildningarna istället?

Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, jämställdhet, medier, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, religion, skolan | Etiketter , , , , , , , , , , , | 15 kommentarer

Vad har vi räddningstjänsten till?

brandPinupgirlfireMålning av Elvgreen.

Varning för långt, men viktigt inlägg! Ursäkta för den hoptryckta layouten, jag lyckas inte få till mellanrum den här gången.

Jag läste något som verkligen skrämde s****n ur mig på bloggen Toklandet/WTF häromkvällen.

På Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps hemsida kan man under rubriken Om MSB läsa:

”Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet med uppgift är att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Arbetet sker tillsammans med många andra – kommuner, landsting, myndigheter och organisationer. När en allvarlig olycka eller kris inträffar ger vi stöd till de som är ansvariga. Vi ska också se till att samhället lär sig av det som inträffat.”

Vidare under Så arbetar MSB:

”MSB har ansvar för frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret. Ansvaret avser åtgärder före, under och efter en olycka eller en kris.”

Under rubriken Vison, verksamhetsidé och värdegrund:

”Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.”

 

MSB är alltså en myndighet vars primära uppgift är att utveckla samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser. Detta gör man genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete.

Under rubriken Mångfald och jämställdhet:

”Kommunal räddningstjänst

MSB stödjer utvecklingen av jämställdhet och mångfald i kommunal räddningstjänst, bland annat genom att finansiera forskning på området.
Vi vill också aktivt öka intresset för brandmannayrket bland ungdomar, kvinnor och personer med utländsk bakgrund. Det är en förutsättning för räddningstjänsten att klara av sitt uppdrag idag och i framtiden.
Programmets målsättning är att uppnå en jämn könsfördelning och en tydlig mångfald i räddningstjänsten. Visionen är att minst 40 % av de nyrekryterade brandmännen ska vara kvinnor. Lika viktigt och en förutsättning är en mer djupgående förändring av attityder och värderingar för att nå målet ”en räddningstjänst fri fån diskrimineringar och kränkningar”.”

En förutsättning för att klara av vilket uppdrag? Att utveckla samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser eller ett uppdrag kopplat till värdegrunden och mångfalds- och jämställdhetsarbetet? Är dessa båda uppdrag utan vidare förenliga? Att kvinnor som grupp inte i lika hög utsträckning klarar de fysiska krav som ställs på en brandman, är detta något som bekymrar genus- och mångfaldskonsulterna som sålt in värdegrundspaketet? Ja, det är det, kommer det att visa sig, men inte på det sätt man kan tro. Vilket för oss vidare till:

Handlingsprogram för ökad jämställdhet och mångfald i det kommunala säkerhetsarbetet 2009-2014

Under rubriken Problemformuleringen (s.7):

”2007 arbetade 60 kvinnor som heltidsbrandmän och 338 kvinnor som deltids-brandmän. Procentuellt utgjorde de 1,17
% respektive 3,15 % av det totala antalet brandmän i Sverige. Det är förvisso en ökning från tiden för Björn von
Sydows anförande (0,27 % respektive 1,56 %) men det är fortfarande mycket låga siffror. Detta gäller även i ett inte
rnationellt perspektiv och i jämförelse med andra traditionellt mansdominerade branscher.
Det är svårt att utifrån denna bild dra någon annan slutsats än att kvinnor i stor utsträckning utestängs från arbete med skydd mot olyckor inom räddningstjänsten.”

Fortfarande hittar jag ingenstans någonting om varför en högre andel kvinnor eller på annat sätt större mångfald inom räddningstjänsten är något som utvecklar samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser. Varför är det motiverat att ha en målsättning om 40% kvinnor? Man nöjer sig med att slå fast att det är önskvärt.

”Övrig mångfald däremot, är inte lika lätt att definiera och direkta mätningar av hur läget ser ut har visat sig strida mot diskriminerings-lagstiftningen.”

Ja, som konstaterats hos Toklandet, texten är fullspäckad med tragikomiska pärlor.

”Antalet öppet homosexuella inom räddningstjänsten är dock i princip noll vilket säger något om deras situation
med tanke på att 5-10 % av befolkningen bedöms ha annan sexuell läggning än heterosexuell.”

Rätt hudfärg, sexuell läggning och kön är alltså överordnade meriter när det gäller att släcka bränder och hantera kriser och katastrofer. Jag som trodde att det var framför allt fysisk uthållighet och ett starkt psyke som var eftersträvansvärda kvaliteter för en brandman.

”Slutsatsen är inte lika tydlig som när det gäller kön men en samlad bedömning ger även i detta fall en bild av att också personer med annan etnisk bakgrund eller sexuell läggning sannolikt utestängs från arbete med skydd mot olyckor
inom räddningstjänsten.”

Sannolikt utestängs? Man kan inte ens belägga att så är fallet innan man tar till tvingande kvotering?

”Även om uteslutningen är grundproblemet så får den effekter som påverkar räddningstjänstens förmåga att leverera en jämställd service till medborgarna. En viktig förutsättning för jämställd service är att samhället återspeglas i räddningstjänsten, framförallt ur ett demokratiskt perspektiv.”

Nu är uteslutningen redan ett faktum…? (Man har ju upprepat frasen ett par gånger gubevars…) ”Räddningstjänstens förmåga att leverera en jämställd service”…what??? Om inte brandmannakollektivet i sin sammansättning exakt återspeglar befolkningens sammansättning vad gäller kön, sexuell läggning och etnicitet så levereras inte en jämställd service? Släcks inte kvinnors bränder i dagsläget…eller…? Vad i hela hälleflundra menas?? Tydligen inte, nästa mening berättar just detta. Sedan slänger vi in ordet demokrati också, det betecknar ju numera allt som är bra och önskvärt.

”Kulturen som upprätthåller den mycket homogena yrkeskår räddningstjänsten utgör skapar i sig också problem, bland annat när det gäller förändring av yrkesrollen.”

Hand upp den som kan gissa vilket prefix som utelämnats framför ordet kulturen?

”Det ska också sägas att det finns fler diskrimineringsgrunder än kön, etnisk tillhörighet och sexuell läggning än de som nämnts ovan. Dessa är:
könsöverskridande identitet eller uttryck
religion eller annan trosuppfattning
funktionshinder
ålder
Fokus i arbetet har dock legat kring kön, etnicitet och
sexuell läggning.
Anledningen är att det framförallt är dessa som visat sig problematiska att förena med föreställningen om vem som kan vara brandman.”

Jaha, så Torsten, 85, är inte problematisk att förena med vem som kan vara brandman? Inte heller den rullstolsbundne Martin? Skriv som det är; radikalfeminismen (genusvetenskapen) kräver tolkningsföreträde om vem som ska vara brandman och vad hen ska kallas. Man inser plötsligt att det faktiskt kan finnas fysiska begränsningar för att kunna verka som brandman, väljer att skita i det och slår helt sonika fast att det är kön, etnicitet och sexuell läggning som det ska fokuseras på.

Nu kommer vi till de problemområden som identifierats:

Föreställningen om räddningstjänstens uppdrag och vem som kan bli brandman
Brandmannayrket kopplas i hög grad till egenskaper som förknippas med manlighet och att vara man. Denna uppfattning är utbredd och kan tänkas bidra till att intresset för brandmannayrket är ganska lågt utanför den traditionella gruppen män.”

”Kan tänkas bidra”. Vi fortsätter att gissa vilt. Självklart gissar man på en socialkonstruktivistisk orsak, en biologisk finns antagligen inte ens i föreställningsvärlden.

”Enligt antagningsstatistiken till utbildningen Skydd
mot olyckor (SMO) är ca 10 % av de sökande kvinnor.”
[…]
”Problematiken ligger alltså i att för få kvinnor och troligtvis också för få personer med annan etnisk bakgrund eller sexuell läggning söker sig till yrket.”

Att ca 10 % av de sökande och bara kring 1 % av de yrkesverksamma är kvinnor tyder på att de kvinnor som söker i hög utsträckning inte uppfyller kraven för anställning. Visst, om man får upp söktrycket kanske några fler kan tänkas kunna anställas.

”Utbildningen 

Ett av de allvarligaste problemen är att det förekommer sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön, så
väl under utbildningen som under de studerandes praktikperioder. Andra problem är innehåll, marknadsföring och antagning samt utbildningen som kulturbärare.”

Trakasserier ska förstår inte tolereras. Vad är det i utbildningens innehåll och antagningen som är problematiskt?

”Räddningstjänstens rekrytering

Mycket få kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund har traditionellt antagits. Fram till 1997 fanns exempelvis ingen permanent representation av kvinnliga heltidsbrandmän i
räddningstjänsten. Jämo har också i rapporten ”Kvinnlig brandman – en granskning av räddningstjänstens ar
bete med rekrytering” kritiserat rekryteringen för att vara diskriminerande.”

(Här finns den nämnda rapporten. Jag har inte läst den, men kastade en snabb blick och då handlade det om hur man skulle från Räddningstjänsternas sida påverka Arbetsmiljöverket:

”JämO uppmanade därför de 67 granskade räddningstjäns-
terna (som uppgivit att AFS-kravet var ett hinder för kvinnliga sökanden) att initiera en dialog med Arbetsmiljöverket och resonera om vilka dispenser från kravet som är möjliga, i syfte att öka kvinnors möjligheter att genomföra tes-tet med gott resultat utan att göra avkall på för yrket nödvändiga krav.”

Det var en utvikning, det kanske finns anledning att läsa rapporten i sin helhet.)

Det två övriga identifierade problemområdena är den psykosociala och den fysiska miljön.

Vi är härmed framme vid lösningarna:

”På lång sikt är målsättningen och syftet med åtgärderna att uppnå en jämn könsfördelning inom räddningstjänsten och en
tydlig mångfald. På lite kortare sikt är målet att av dem som anställs som brandmän i räddningstjänsten år 2014 ska 40 % vara kvinnor.”

 Inte mindre än 50/50 alltså. Återigen utan att för en stund reflektera över om lika många tjejer som killar verkligen vill bli brandmän.

brandmanTabell ur rapporten.

Vad är det politikerna ska medvetandegöras om?

Det ska startas kommunikationsprojekt kring mångfald och jämställdhet:

”En kommunikatör/projektledare anställs med uppgift att tillsammans med branschen förändra bilden av brandmannayrket och föreställningen om vem som kan vara brandman.”

Ja, föreställningar om ditten och datten är förstås genusvetarnas specialkompetens, inte hur verkligheten egentligen ter sig.

”Exempel på andra aktiviteter som kan tänkas ingå i projektet är:
Arbeta fram argument för att öka
jämställdheten och mångfalden inom
räddningstjänsten.
Ta fram ett nytt namn på yrket brandman
Producera en film kring brandmannayrket
Medverka i MSB:s engagemang under Pride-festivalen”

Arbeta fram argument för att öka jämställdheten och mångfalden inom räddningstjänsten. Det måste alltså anställas kommunikatörer som ska arbeta fram argument för det ovannämnda. Har man alltså inte tillräckligt hållbara argument för sin lekstuga från början? Vi skattebetalare ska alltså betala ett genusfrälse för att övertyga oss om att det är bra med ökad ”jämställdhet” och mångfald i Räddningstjänsten?

”Räddningstjänsterna, Sveriges kommuner och landsting (SKL)
samt de fackliga och idéburna organisationerna kommer att bli mycket viktiga partners och förväntas ställa upp för att tillsammans med MSB arbeta mot målsättningen.”

Alla ovanstående förväntas att snällt ställa sig i genusledet.

En brandstation för alla:

”I en särskilt utvald kommun skapa en eller flera mönsterstationer där jämn könsfördelning och synlig mångfald råder.”

Man bara ”skapar” en station med jämn könsfördelning. Hur då, om jag får fråga? Om man till exempel får fem kvinnor intresserade av att arbeta som brandmän och bara en av dem klarar testerna? Eller ska man tvångsförflytta några av de existerande, kvinnliga brandmännen? Ska man bara ha två brandmän? Vad säger de som är i behov av Räddningstjänst i området om denna genuslekstuga?

”Förväntad effekt
Denna station ska ha jämn könsfördelning, synlig mångfald och en arbetsmiljö fri från trakasserier och diskriminering. Exemplet ska inspirera andra kommuner att vidta liknande åtgärder.”

Ok. Då är vi inne på Jehovas vittnen-broschyren med glada lamm och lejon som tillsammans med frälsta småbarn tumlar runt på blommiga ängar. Ingen brist på tillit till den egna förmågan här – man bestämmer bara bort trakasserier. Är det för övrigt någon mer som får associationer till sovjetiska mönsterkolchoser?

”Den eller dessa stationer sätts också under lupp för att bevaka utfallet av satsningen. Projektet blir på så sätt en provbänk
för att kunna utvärdera åtgärder i syfte att öka jämställdhet och mångfald samtidigt som ett gott exempel skapas vilket kan användas i förändringen av föreställningen om vem som kan vara brandman.
Tänkbara aktiviteter är omfattande utbildning av personal, stöd vid ombyggnad av lokaler, bidrag till inköp av utrustning och coachning av chefer.”

Så, hur var det nu? Visste vi att 50/50-fördelning och mångfald var av godo för Räddningstjänstens arbete (det där med att hantera kriser och olyckor och sånt…)? Här sjösätts en genuslekstuga hos en elementär samhällsfunktion för att ”utvärdera åtgärder” och ”förändra föreställningen om vem som kan vara brandman”. Verkligheten inom Räddningstjänsten får agera experimentverkstad och lekstuga för genusvetenskapliga lekar?

Bidrag till lokala aktiviteter:

”MSB ska varje år avsätta medel som kommunerna kan söka för att genomföra aktiviteter syftande till att öka jämställdheten och mångfalden.”

Money no problem.

Regionala mångfalds- och jämställdhetsutvecklare:

”Ett nätverk med 8 regionala jämställdhets- och mångfaldsutvecklare skapas för att på regional nivå arbeta med jämställdhet och mångfald. De kontrakteras på 25 % av heltid och ska komma från räddningstjänsten.”

 Man måste säkra att den radikalfeministiska ideologin implementeras i hela organisationen:

”Förväntad effekt
Jämställdhets- och mångfaldsfrågan ges en lokal prägel och förankras i branschen vilket underlättar såväl spridningsaktiviteter som myndighetens informationsinhämtning.”

Jämställdhets- och mångfaldsperspektiv i översynen av utbildningssystemet

”Det ska säkerställas att jämställdhet och mångfald särskilt beaktas vid den översyn av utbildningssystemet som påbörjas under hösten 2009.”

Utbildningssystemet ska alltså modifieras för att uppfylla det uppställda målet om jämställdhet och mångfald. Allt annat i samband med uttagning och utbildning av räddningspersonal är oväsentligt:

”Förväntad effekt
Ett avsnitt i slutrapporten från översynen som specifikt belyser frågan om jämställdhet och mångfald samt ger rekommendationer för eventuell förändring. På lite längre sikt leder dessa förändringar till att fler kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund examineras från SMO.”
[…]
”Beskrivning
Det finns ett missnöje hos kommunerna med att för få kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund examineras från utbildningen i SMO. Vidare kritiseras MSB för att de kvinnor som ut examineras från SMO inte i tillräckligt hög utsträckning är anställningsbara. Orsakerna till detta bör utredas och åtgärder för att komma tillrätta med kritiken och missnöjet bör föreslås.
Även innehållet i utbildningen bör ses över. Här gäller frågan framförallt jämställdhetsintegrering, exempelvis huruvida jämställdhets- och mångfaldsutbildning ska finnas med i kursplanerna för den grund- och vidareutbildning som MSB ansvarar för.”

Ja, självklart måste genusgospeln spridas överallt där så är möjligt.

Fortsättning på ”brandmannens fysiska förmåga”

”MSB ska initiera ett utvecklingsprojekt i syfte att ta fram förslag på gränsvärden för vilken fysisk förmåga som krävs för att klara jobbet som brandman.”

En vild gissning är att man egentligen menar om en lägre fysisk förmåga kan godtas.

”Förväntad effekt
Mer enhetliga och relevanta nivåer på de fysiska krav som ställs vid ny-rekrytering till räddningstjänsten.
Beskrivning
Dåvarande Räddningsverket genomförde i början på 2000-talet ett utvecklingsprojekt som syftade till at ta fram relevanta och enhetliga metoder för test av fysisk förmåga för att kunna
arbeta som brandman.
I projektet ingick dock inte att ta fram vilken nivå som skulle anses vara godkänd utan det överläts till brukarna, dvs. räddningstjänsterna. Resultatet av detta blev bland annat den så kallade ”Storstadsmodellen”. Metoden är alltså vetenskapligt
framtagen medan nivåerna är godtyckligt satta.
Problemet är att få kvinnor klarar storstadstesterna. Dessutom är den stora variationen i vilka fysiska krav som gäller för anställning som brandman ett problem i sig då det är svårt för sökande till utbildningen i SMO att veta vad som förväntas i fråga om fysisk förmåga för att få jobb i räddningstjänsten. Det
behövs vetenskaplig grund för vilka nivåer som är relevanta och för att åstadkomma större enhetlighet.”

Ungefär så.

Satsning på fysisk och psykosocial arbetsmiljö vid MSB:s verksamhetsställen

”MSB ska se över den fysiska och sociala arbetsmiljön vid verksamhetsställena Revinge och Sandö ur ett jämställdhets
– och mångfaldsperspektiv. MSB ska vara ledande inom området och en förebild.”
”Förväntad effekt
Fler kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund eller sexuell läggning blir kvar på utbildningarna och hoppar
inte av i förtid. Jämställdhets- och mångfaldskrav vid upphandling skapar en marknad för den typen av produkter. Kommunerna inspireras genom de studerande att vidta liknande åtgärder lokalt.”

”För den typen av produkter”? Här skapas det arbetsmöjligheter för genusvetare.

”Kvinnor har i viss mån andra fysiska förutsättningar än män. Generellt sett är kvinnor exempelvis kortare, har mindre
händer och vanligtvis inte samma styrka i fingrar, armar och överkropp. Det är därför av yttersta vikt i fråga om.”
trovärdighet att MSB är en förebild när det gäller att anpassa den fysiska utbildningsmiljön och undervisningen vid verksamhetsställena utifrån denna vetskap.”

Frågan är nu hur man anpassar den fysiska miljön när det inte handlar om utbildning till att passa de kvinnliga brandmännen? Hur ska MSB se till att övertända byggnader och annat är anpassade? Ska vi kanske skippa ytterdörrar helt och hållet, de kan ju hindra jämställdhetsarbetet?

Medvetandegöra politiker:

”MSB ska tillsammans med SKL arbeta för att föra upp frågan om jämställdhet och mångfald på räddningstjänstens politiska nivå.”

Är dessa jämställdhetssträvanden alltså ingenting som redan kommer från den politiska nivån? Har myndigheten köpt värdegrundspaket från genusvetarna av eget initiativ?

”Beskrivning
Kommunens räddningstjänst styrs av folkvalda politiker. De har tillsammans med förvaltningen ett ansvar för att skapa en jämställd räddningstjänst med tydlig mångfald. Oftast är de flesta som sitter i räddningsnämnd eller motsvarande fritidspolitiker. För att kunna driva frågan om jämställdhet
behöver de medvetandegöras genom utbildning och information.”

Aha, det handlar om att frälsa lokalpolitikerna.

brand

Granskningsrutin inom MSB:

”MSB ska skapa en granskningsrutin för all extern kommunikation i syfte att säkerställa att inga budskap sprids som motverkar myndighetens strävan att öka jämställdheten och mångfalden i räddningstjänsten.”

Läs meningen ovan en gång till. Det här tycker jag är bland det mest problematiska i den här pamfletten. Myndigheten ska alltså syssla med censur. Till exempel så ska negativa erfarenheter av genusguruernas arbete inte få spridas, är det så man menar? Om kanske inte just här, så kan det i förlängningen tolkas så. Ett vetenskapligt förankrat sätt att arbeta är härmed fullständigt bortblåst. Vi skattebetalare ska alltså finansiera en skyddad genusverkstad i en elementär samhällsfunktion och vi ska inte ens få reda på om det finns några negativa konsekvenser med detta???

”Förväntad effekt
MSB har ett tydligt budskap i frågan om jämställdhet och mångfald.
Beskrivning
Det förekommer att myndigheten, troligtvis omedvetet, i den externa kommunikationen sprider budskap som i viss mån motverkar myndighetens egna ansträngningar att öka mångfalden och jämställdheten i räddnings-tjänsten. Det behöver därför skapas en rutin eller funktion som säkerställer att inga sådana misstag sker.
Detta kan exempelvis göras genom att en beredningsrutin för extern information skapas där mångfald och jämställdhet ingår som en naturlig parameter att ta hänsyn till. För att detta ska kunna ske behöver personal som arbetar med kommunikation utbildas i jämställdhet och mångfald. Vidare behöver upphandlingsrutiner vid inköp av marknadsföring ses över. Redan befintlig informationsmateriel så som broschyrer, mässutrustning och myndighetens hemsida behöver inventeras och granskas.”

Inget är alltså tillräckligt viktigt för att inte kunna offras på radikalfeminismens altare. 50/50 är definitionen på jämställdhet, oavsett vad människors fria vilja skulle ge för resultat och då finns inget som kan stå i vägen. Jag, en unken traditionalist, föredrar dock brandmän som till exempel orkar bära sin utrustning och rökdyka om olyckan skulle vara framme. Hopplöst daterat, jag vet.

 Toklandet skriver mera om detta här.

Ekvalist skriver också om detta, samt har en bra länksamling i sitt inlägg här.

 

 

 

 
 
Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, genus, genusvetenskap, identitetspolitik, jämställdhet, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, religion | Etiketter , , , , , , , , , , | 31 kommentarer