Jag är mycket glad att kunna meddela att jag kommer att representeras av galleriet Art Motion på nästa Affordable Art Fair i Stockholm, 2. – 5- oktober 2014!
Jag är mycket glad att kunna meddela att jag kommer att representeras av galleriet Art Motion på nästa Affordable Art Fair i Stockholm, 2. – 5- oktober 2014!
Jag vill påpeka att texten nedan är Vladimir Oravskys version av ett antal händelser. Om, exempelvis Andrea Edwards, som huvudsakligen är föremål för texten vill kommentera eller skriva en replik till det som står, är hon välkommen att göra detta.
Vad är det för fel på SCUM:s Andrea Edwards?
Den 3 september 2014, klockan 08.30 ringdes jag upp av en dam. En trevlig dam. Hon tackade för senast som hon betygsatte som ”mycket trevligt”, och hon bekände att hennes förhoppning var att detta inte var en engångshändelse, utan att vi kommer att träffas flera gånger på detta vis.
Jag bad om ursäkt att jag inte med det samma lyckades komma på vem hon var och frågade henne om hon ringde rätt nummer? Absolut. Hon skulle till författaren Vladimir Oravsky, och hon fann mitt telefonnummer i katalogen…
Jag försäkrade henne att mitt namn och det telefonnummer som hon tryckte in matchade varandra, men att jag fortfarande var osäker på huruvida hon ringde till rätt person.
Det visade sig – och det är hennes version – att hon hade träffat mig förra veckan i Jönköping bland ”svampen och blåbären” och att vi hade ”mycket trevligt tillsammans”.
Jag har försäkrat henne att hon måste ha träffat någon annan, och som bevis kunde jag bland annat åberopa, att jag under hela vecka 35 befann mig på en filmfestival och att denna utspelade sig åtskilliga mil bortom Jönköping.
Jag vet inte hur denna händelse kommer att sluta, det finns flera möjliga scenarier, inte sant?
Jag tyckte dock att jag hade tur att kvinnan menade att vi hade det mycket trevligt tillsammans. Hon kunde även ha konstaterat att jag trakasserade henne. Även det har jag nämligen varit med om, även om det nu är flera år sedan. Det utspelade sig i en västerbottnisk provinsstad, och även där räddades jag av en flygbiljett som klart och tydligt gav mig alibi.
Jag vet dock att det finns människor som skulle ifrågasätta en papperslapp från ett flygbolag, med hänvisning till, att enligt kvantfysikens lagar kan ett och samma objekt befinna sig på två platser samtidigt.
För några veckor sedan närvarade jag vid en trädgårdsfest. Det var trevliga människor där, de flesta med professionell anknytning till konst och kultur, dessutom bjöds vi på god och rikligt med mat och tilltalande musik… I en liten klunga berättade en kvinna om mig med utgångspunkt från min bok ”Zlata Ibrahimovics dagbok”. Jag fick senare veta att hon var bibliotekarie, men jag har aldrig verifierat det. Kvinnan menade att jag är en smart affärsman som lyckas saluföra vilken av mina böcker som helst, genom att förse dem med säljande titlar. Hon berättade – och jag hörde det själv, så det är ingen historia som ändrade sitt innehåll så som när man leker ryktet går – att Zlata är en ung invandrarkvinna som säljer sin kropp till svenska män och hon är så pass duktig på sitt göromål, att hon snart begåvas med smeknamnet Ibrahimovic…
Boken ”Zlata Ibrahimovics dagbok” handlar verkligen inte om någon kvinna som prostituerar sig, utan tvärtom, den beskriver ett minderårigt offer som blir våldtaget…
Jag kunde där på plats och ställe ha rättat denna människas felaktiga redovisning, men livet har lärt mig, att man nästan aldrig lyckas rubba en människans uppfattning, inte ens om det rör sig om sådana väldokumenterade fakta som att Jorden är åtminstone 4,5 miljarder år äldre än de sextusen år som de människorna bergfast tror.
Som varje författare är även jag en offentlig person. Som författare har jag inte bara en drös med åsikter som vilken annan snubbe som helst, utan jag även propsar på att andra människor skall bekanta sig med dem. Därför kontaktas jag via mejl och sms och telefon av en lång rad för mig obekanta människor. För det mesta är det bara trevligt om ens tidskrävande, eftersom jag har för vana att svara på allt ankommet.
Det finns en kvinna som i perioder mejlar till mig stup i kvarten. Jag har aldrig träffat henne, men jag vet en hel del om henne genom hennes många referat. Bland annat vet jag att hon lever i utanförskap, som våra politiker numera säger, att hon får vård i form av ett batteri av olikfärgade piller, att hon läser mycket och att hon musicerar mycket.
Jag brukar svara henne, och nästan varje mejl plägar jag avsluta med en påminnelse om att jag har en familj som jag gärna umgås med, att jag har ett arbete som jag måste sköta, att det dessutom finns andra som skriver till mig et cetera… och att jag därför vill återigen föreslå till henne att hon mejlar till mig högst en gång om dagen.
Det gör hon inte och jag förstår det, hon är psykiskt sjuk.
Och nu är vi äntligen vid SCUMs Andrea Edwards.
Efter ett flera månaders avbrott, ringdes jag upp av henne återigen. Hon ringde mig den 2 september klockan 18:50. Jag svarade vänligt och bestämt så som alltid när hon ringer, att all kontakt med henne vill jag ha i skriftlig form.
Hon menade först att jag inte bör leka med henne, att hon har bråttom, att hon måste ha mitt svar på hennes frågor innan klockan 21 noll noll, samma kväll.
Jag upprepade mitt krav och lade på.
Kl. 19:05 fick jag ett sms från henne.
Kl. 19:06 fick jag ett mejl från henne.
Kl. 19:10 fick jag ännu ett sms från henne: ”Hej igen! Vill också vara tydlig med att svarar du inte, så kommer vi att låta dig vara anonym. Vi har deadline 21.00 i kväll. Vänligen Andrea”
Kl. 19:24 fick jag ytterligare ett mejl från henne.
Under natten var det tyst från Andrea Edwards, men dagen därpå kl. 11:30 drabbades jag av ett nytt sms från henne.
Kl. 11:37 kom det ännu ett sms, dock med samma hot (?) som i det förra: ”Hej! Jag vet att våra mail och sms gått fram, så jag vill bara påminna dig om att svara, oss spelar det mindre roll, men jag tänker för din egen skull. Allt gott Andrea”
Vad omtänksamt Andrea. Jag kommer att minnas det i min kommande bok. Jag undrar dock: Hur kommer det sig att du tänker på mitt väl och ve? Vad har du i rockärmen? Var gömmer du dödsstödsdolken?
Vad ville Andrea Edwards den här gången? Som alltid, bjuder jag på hela hennes material i oredigerat skick. Det är det mest hedervärda, inte sant?
”Från: Andrea Edwards [mailto:electrazlatan@gmail.com]
Skickat: den 2 september 2014 19:24
Till: vladimir.oravsky@ebrevet.nu
Ämne: Tillägg
Vill bara tillägga att man ser mailet om 51.000kr också, men utifrån dina önskemål med eller utan ditt namn.
Skickat från min iPhone
2 sep 2014 kl. 19:05 skrev Andrea Edwards <electrazlatan@gmail.com>:
Hej!
Jag kommer att i min film redovisa korrespondensen mellan dig och mig.
De bilder i filmen som finns där du är inblandad är:
1. Jag berättar för min vän att du och jag bråkat på telefon angående att du skrivit att jag rakar mig. Man ser då delar av recensionen i bild.
2. Jag ringer dig, du svarar, vi bestämmer att ses.
3. Jag läser högt ur ditt mail du skrev där du skulle ha 51000kronor ifall jag ställde en följdfråga. Jag säger då till min fotograf att vi inte ska intervjua dig, för det har jag inte råd med.
4. Jag står utanför din port och ska gå in, och säger i kameran att du inte vet att jag är där.
5. Jag ringer dig, utanför din dörr, där man ser din brevlåda. Du svarar, och säger att du bara vill kommunicera skriftligen med mig, jag säger då att vi filmas, och att jag vill veta hur du vet var jag rakar mig någonstans. Du lägger på.
6. Jag sätter upp en lapp på din dörr, där det står: ”Vill fortfarande veta- hur vet du var jag rakar mig någonstans?”
FRÅGA: Antingen är det som det är, och som det var, och du är med med din röst och ditt namn. Eller så vill du vara anonym, och då byter vi ut ditt namn, och din röst och förvränger bilden på din brevlåda så att man inte ser ditt namn där heller. Recensionen kommer dock att synas delar av.
Vilket vill du?
Vänligen Andrea
Andrea Edwards
0709-45 88 62
electrazlatan@gmail.com”
Om jag nu bortser från att en del av detta mejl är rena fantasier och osanningar, då är det ändå intressant att fundera på följande:
Varför vill Andrea Edwards inte föra på tal min sakliga och välunderbyggda recension av SCUM?
Hur förvärvade hon den synen på tv-publiken att den är så pass korkad att den inte märker att det hon presenterar i sin ”dokumentär” är manipulerat och miltals bort från sanningen?
Hur kommer det sig att hon tror sig vinna tv-publikens sympatier när hon erkänner att hon inte vill intervjua mig om hon måste hålla sig till överenskomna regler? (Apropå punkt 3.)
Andrea Edwards ringer till mig klockan 18:50 och begär av mig att jag omedelbart skall stå till hennes förfogande och vara färdig med det uppdrag hon ger mig senast klockan 21 noll noll samma kväll. Hon kan bete sig på detta orimliga vis eftersom hon inte bara agerar härskare utan även är övertygad om att samhället ger henne stöd i denna hennes uppfattning.
När hon sedan, en dag senare påminner mig om mitt uteblivna svar, avslöjar hon med all tydlighet att den deadline hon uppgav dagen innan, var ämnat bara för att stressa, intimidera och terrorisera. Troligen brukar hon lyckas med denna taktik, annars skulle hon överge den. Men troligen lyckas hon hos dem som inte vågar vara ”en nagel i ögat på de där”. (Klargörandet och ursprunget till citatet finns nedan.)
Min förklaring till Andrea Edwards utspel av den 2:e och 3:e september baserar sig på min kunskap om fascistiska och kommunistiska diktatorernas processer: Även de ville alltid få sina offers medgivande till diktatets avskyvärda handlingar. Det spelar ingen roll vad jag skulle svara på Andrea Edwards mejl. Bara det att jag skulle svara, skulle ge henne legitimitet att förvränga sanningen och ställa den på huvudet. Jag skulle simsalabim omvandlas från avslöjaren och motståndsman till hennes medbrottsling.
Två män står utanför en gallerförsedd bur, med en inlåst kanin.
”Varför är kaninen inburad?” frågar den ena och den andra svarar
”Det är ingen kanin, det är ett lejon! Du får gärna fråga den…”
Och mannen frågar kaninen och denne svarar att ”de jure är jag ett lejon”.
Denna anekdot hörde jag min far berätta för en granne när jag var fem år gammal, några dagar efter att pappa släpptes ut ur det tjeckoslovakiska socialistiska fängelset.
Du som är medveten om att vi lever i en åsiktsdiktatur, kan säkerligen tolka anledningen till kanins förvirrade svar på fler olika vis, än den som är övertygad om att Sverige är en demokrati där alla människor betraktas som jämlika och därmed åtnjuter samma rättigheter inför lagen, sjukvården, skolutbildningen et cetera.
”Hej igen! Vill också vara tydlig med att svarar du inte, så kommer vi att låta dig vara anonym. Vi har deadline 21.00 i kväll. Vänligen Andrea”
Varför skulle jag vilja vara anonym? Hur skulle jag kunna bli anonym om jag ens kom på en sådan feg idé? Har jag inte alltid och vid varje tillfälle figurerat med mitt eget namn och oftast även med mitt foto? Har du som läser detta, läst något någon gång som du misstänkt var skrivet av mig men som jag undertecknade med någon påhittad och feg signatur?
Det är en retorisk fråga eftersom svaret är givet. Jag står för det som jag uttrycker både i skrift och tal. Så är det och Andrea Edwards propå, står inte för något annat än en kränkande smutskastning. Hon vill framställa mig som ett ryggradslöst kräk som hon med sin tv-”dokument” vill och kommer att framställa mig som. Och Sveriges tvångslicensfinansierade television inte bara går med på detta övergrepp, utan även bekostar det.
Jag vill inte vara anonymiserad. Jag vill däremot att jag skildras sanningsenligt. När jag rymde från en diktatur, var det för att jag trodde att jag därmed undvek vidare närkontakt med den.
I saw her today at the reception / In her glass was a bleeding man / She was practiced at the art of deception / Well I could tell by her blood-stained hands //
You can’t always get what you want / You can’t always get what you want / You can’t always get what you want / But if you try sometimes you just might find
You just might find / You get what you need. / Jagger/Richards © ABKCO Music Inc.
Andrea Edwards emejlnamn är ”electrazlatan”. Det är ett val som berättar en hel del om henne om jag får tolka. Zlatan är en av världens bästa inom sitt gebit och det sägs att det trots att han hade ”hela världen emot sig”. Och mytens och teaterns Elektra? Den känner också de flesta: Hon förmådde att hetsa sin brorsa Orestes, att döda deras mor Klytaimnestra och hennes älskare Aigisthos…
Andrea Edwards skulle gärna vilja bli teaterns Zlatan eller åtminstone Helena Bergström eller Ewa Fröling eller Maria Lundqvist eller Katarina Ewerlöf eller Cecilia Forss eller Susanne Thorson eller Petra Mede eller Nina Gunke eller Ida Engvoll eller tonåriga Saga Samuelsson eller… Men det kan hon inte bli, eftersom mellan den drömmen och den krassa verkligheten, reser sig en svårforcerad barriär med påskriften ”talang”. Adolf Hitler drömde om att bli en stor konstnär, men på sin väg drämde han sitt huvud i den omutliga barriären. Det blir inte så få gånger så, att den som ger sig fan på att bli kändis, slår pakt med djävulen för att bli det. Och då spelar det plötsligt ingen roll, hur, med vilka medel, på vems bekostnad och på vilket område? Herostratos blev till slut ryktbar, även om det var genom att antända och bränna ned Artemistemplet i Efesos…
Jag skall hjälpa dig på traven Andrea. Jag skall skriva en bok om dig. Jag har titeln redan. Den kommer att heta ”Vad är det för fel på SCUM:s Andrea Edwards?”
Jag vet att du eller någon av dina medsystrar kommer att vilja stoppa den, precis som ni lyckades skrämma de flertal redaktioner som publicerade min recension av din SCUM. Du skrämde bra och väl, fram till dess i mina ögon modiga tidnings- och tidskriftsredaktörer, vilka jag samarbetade en lång rad år med.
En av dem har berättat för mig, att formellt fanns det inte något över huvud taget i min recension som skulle föranleda exempelvis pressombudsmannen Ola Sigvardsson förhöjda ögonbryn, men att han valde att ta bort recensionen från hans tidnings sidor, eftersom han fann det inte tillrådligt att vara ”en nagel i ögat på de där”.
Grattis Andrea. Grattis till bedriften att reglera demokrati och åsiktspridning med hot, järnhand och stålrör.
Och denna först bortplockade recension finns igen på flera platser på nätet och ingen av de modiga publicister som återinförde den drabbades av din kvasi heliga vrede, eller ens av ett blixtnedslag.
Vad är det för en befängd idé att tro att det i Sverige går att stoppa en artikel eller bok, när inte ens i diktaturens Kina lyckas man med något sådant? Vad är det för storhetsvansinne som driver de svenska tankeövervakarna och censurivrarna?
Jag har varit med om överhetens ordtillsyn tidigare. Och det inte bara i den socialistiska Tjeckoslovakiska republiken. Wikipedia skildrar min svenska klinch med åsiktövervakning på följande vis: ”’Från Astrid till Lindgren’ är en roman från 2007 skriven av Vladimir Oravsky, Kurt Peter Larsen och anonym.
Boken handlar om en orädd, viljestark och målmedveten ensam mor i en tid när det ansågs skamligt att vara ogift och ha barn.
År 2004 skulle boken som först kallades ’Astri mi! En berättelse’ ges ut, men förlaget stoppade utgivningen. Ytterligare två andra svenska förlag avbröt utgivningen. Bokförlaget h:ström – Text & Kultur, var det fjärde förlag som tog sig an berättelsen och lanserade den år 2007 i samband med Astrid Lindgrens 100-årsdag under titeln ’Från Astrid till Lindgren’.
Tiden i Från Astrid till Lindgren kommer nu skildras i en tyskproducerad film men även i en dansk-svensk.”
Wikipedia skriver: ”År 2004 skulle boken som först kallades ’Astri mi! En berättelse’ ges ut, men förlaget stoppade utgivningen.”
Det är en förskönande beskrivning. Jämförbart med den som Liz sjunger i Fred Ebb och John Kanders underbara musikal “Chicago”: “So I took the shotgun off the wall and fired two warning shots…
…into his head.”
Eller som June framför i samma sceniska skapelse: “And then he ran into my knife! He ran into my knife TEN TIMES!”
Det är alltså inte förlaget som stoppade utgivningen. Varken det första, det andra eller ens det tredje förlaget ”stoppade utgivningen”, tvärtom, samtliga trodde på boken och därför satsade de pengar och tid på den. Men samtliga tre tvingades till det…
Vill du veta sanningen bakom dessa intrikata ingripanden bör du bekanta dig med min nära på trehundrasidiga bok ”Friheten i kulturen : reflexioner kring tystnad och repression inom kulturetablissemanget med anledning av tillblivelsen av boken ’Från Astrid till Lindgren’”, utgiven på h:ström – Text & kultur, ISBN 9789173270441.
Inte klokt vad den boken säljer bra. Och första oktober kommer den ut även som e-bok.
Andrea Edwards låter oss tro att det är hon som är offer. Att hon är en i raden av Sofia Rapp Johanssons, en i raden av ”fastspända Noror”…
Verkligheten är dock annorlunda. Vekligheten är den att Andrea Edwards tillhör de priviligierade, de starka, de som får skriva om och förvränga sanningen, de som ostraffat får ljuga, tyrannisera, och agera både åklagare, domare och straffreglerare. Hon sprider hat och förödelse från skattefinansierade scener, på teatrar, skolor och licensfinansierade tv-kanaler. Hon kan terrorisera genom telefon och mejl och hon kan när som helst på dygnet bulta på din dörr utan att hon ens i drömmen kommer på att så bär man sig åt bara under diktaturens terror och inte i ett civiliserat lagskyddat samhälle.
Och varför kan hon inte bättre? Eftersom hon inte behöver det. Eftersom hon lever i ett samhälle som har fattat beslutet att en som leker att hen är skådespelare, får allt ekonomiskt och annat stöd oavsett om hen har de minsta förutsättningarna att vara skådespelare. Det vill säga en sådan som kan tjäna sitt uppehälle genom att skådespela. Som med eget arbete kan tjäna sitt uppehälle då hen har nån roll att iklä sig och då hen väntar på nästa hedervärda uppdrag.
I Mel Brooks geniala och även Oscars belönade filmmanuskript ”The Producers” knäcker rollfigurerna Max Bialystock och Leo Bloom följande idé: man finner den sämstskrivna texten med det mest avskyvärda innehållet, anlitar de sämsta skådespelarna att framföra den och den sämsta regissören att iscensätta den. Detta, menade producenterna Bialystock och Bloom, borde garantera ett totalt fiasko redan vid premiäruppförandet och produktionen skulle omedelbart begäras i konkurs. Därmed skulle bli deras lycka vara gjort. Hur? De tänkte finansiera denna teatrala katastrof med andelspengar som översteg omkostnaderna med flera tusen procent…
Men de misstog sig. De anade inte att det fanns publik som hade mage att uppfatta detta sceniska hån som en lyckad parodi på intolerans, nazism och osmaklighet, och succén blev ett faktum och därför hamnade de bakom lås och bom.
Idén bakom SCUM-uppsättningen var den samma. Man letade fram en illaskriven text med ett idéinnehåll åtminstone lika avskyvärd som det nazisterna kunde finna på. Man anlitade en kvasi skådespelerska att framföra den och en epigonregissör att iscensätta den. Och logiken var att detta borde garantera en succé, inte minst i ett land där allt tal om den manliga populasens förhatliga talibanism statsfinansieras och applåderas. På affischen till denna skapelse finns en naken kvinna – troligen SCUMs Andrea Edwards – iklädd höga stövlar, handskar, schal och mössa. Hon betraktas av flera åskådare, däribland även av pjäsens regissör. Affischens ena sida skryter med att detta propagandaupptåg som undrar om ”mannen är en biologisk olycka?” är finansierat ”Med stöd från Statens kulturförvaltning och Stockholms stads kulturförvaltning…”
Tänk dig följande scenario: En man som trots sina uppenbara talangsbegränsningar insisterar på att vara verksam som skådespelare, genom kontakter och stöd från en okritisk och likgiltig Statens kulturförvaltning och Stockholms stads kulturförvaltning lyckas få ihop en i ordets alla bemärkelser billig monologföreställning. Till den bjuder han en rad bedömare och skribenter. En av dessa gratisinbjudna är en känd och etablerad kvinnlig författare och opinionsbildare. Den professionella yrkeskvinnan gillar inte det hon ser och hör, vilket hon delger sina läsare via hennes etablerade massmediekanaler. (Hon skulle antagligen avstå från att skriva om sin besvikelse om hon betalade biljetten med egna, beskattade pengar. Men eftersom hon gick med på att hon i egenskap av recensent var bjuden, så kände hon det som sin plikt att skriva om den osedvanligt grymma, med skattepengar finansierade angrepp på halva befolkningen.)
När den manlige c-skådisen bekantar sig med kvinnans välmotiverade tankar, börjar han ringa till redaktionerna där hennes tankar är offentliggjorda och genom olika hottaktiker tvingar dessa att avlägsna kvinnans tankar från deras sidor.
Men detta är bara början, vi befinner oss bara i fas ett. I fas två börjar denne manlige drummel ringa och sms:a till den kvinnliga skribenten i tid och otid, hotar henne och kräver förklaringar på hur det kommer sig att hon är så pass korkad att hon inte begriper vilken STOR skådespelare HAN är och att hans budskap om kvinnan som en biologisk olycka jämförbar med cancer, ebola virus och pest är något av det viktigaste och mest nödvändiga som i dagens värld bör spridas till alla i alla vindriktningar.
I fas tre reser denne missförstådde, potentielle miniBehring Breivik 340 km i varenda riktning för att banka och bulta på den kvinnliga recensentens dörr…
Om detta verkligen hade hänt, det vill säga om könsfördelningen i denna betraktelse stämde och inte var den omvända, vad tror du, skulle kunna hända med den manlige våldsverkaren?
Är det helt otänkbart att han skulle tvingas till en rättsmedicinsk undersökning och förses med en elektronisk fotboja?
Skulle Sveriges television vilja göra ett licensfinansierat hjälteporträtt av och med en sådan man?
Skulle Sveriges tvångslicensfinansierade television gå med på att denne man förvrängde verkligheten till oigenkännlighet bara för att tilltvinga sig de oinitierade åskådarnas sympatier?
© vladimir oravsky
Roy Andersson. Foto: David Azia/AP
Stort grattis, så här lite i efterskott, till Roy Andersson som vann Guldlejonet för filmen En duva satt på en gren och funderade på tillvaron på årets filmfestival i Venedig!!!
Läs också Jussi H Lundells funderingar kring varför detta inte uppmärksammats särskilt mycket alls i public service här.
F! är ett parti som i dessa dagar levererar en aldrig sinande ström av stollerier. Bortsett från partiets välkänt lättsinniga inställning till (andras) pengar:
”– Vi har inte en budget med fullständig intäktssida och fullständig utgiftssida. Men det är inte rätt att säga att vi inte har idéer om hur vi ska finansiera våra förslag, säger Hermele.
Finansieringen består av sammanlagt drygt 100 miljarder kronor i beräknade skattehöjningar, att jämföra med Socialdemokraternas cirka 40. Fi vill till exempel höja inkomstskatten med 18 miljarder mer än S och höja arbetsgivaravgiften med 7 miljarder mer.
Dessutom önskar Fi att återinföra skatter på förmögenhet, arv och gåvor, något som ligger utöver de 100 miljarder kronor man redovisar. Socialdemokraterna vill inte förknippas med dessa skatter.
I Fi-manifestet förs inte heller några resonemang om hur resurser skapas i ekonomin. Det står att feministisk ekonomisk politik inte handlar om ”nya inkomster” utan om att använda befintliga resurser till att skapa ett jämställt samhälle. Pengarna vill man bland annat lägga på kvinnolöner och högre pensioner till de fattigaste pensionärerna, i huvudsak kvinnor.
– Vi utgår ifrån att ekonomin är i gång och så vill vi vrida om det, säger Hermele.”
Den sista i raden av mediajippon som partiet snickrat ihop är att klistra fast rosa glasögon på personer på andra partiers valaffischer. Löjesguiden har kommenterat det hela här och Toklandet/WTF här. Birgitta Ohlsson (FP) beskriver tilltaget som ett angrepp på yttrandefriheten, vilket det alldeles riktigt är. Man kan även kalla det för ett brott mot demokratin. Juridiskt sett kan det klassas som åtminstone skadegörelse (Om min eminenta läsekrets vet andra lagar som skadegörelse och vandalisering av valaffischer är ett brott mot, så berätta gärna!).
Reaktionerna från Schyman och andra partimedlemmar och -anhängare har varit arroganta:
”Fi-ledaren Gudrun Schyman försvarar partivännernas tilltag och kallar i en intervju med TT kuppen för ”en liten opinionsyttring med glimten i ögat.””
Tweetsen ovan är delade av F! själva och alltså sådant man gissningsvis står för. Jag håller inte med F! om det mesta och anser att om den politik de förespråkar skulle genomdrivas skulle det innebära en katastrof för samhället och för Sverige, men jag anser att det är precis lika avskyvärt att vandalisera F!:s valstugor som det är att pinka på andra partiers valpropaganda. Häftmassa går att ta bort, men själva idén – att ockupera andra partiers budskap – är det som är det viktiga här. F! har ensidigt bestämt sig att sätta sig på andra partiers affischer och kacka ut sitt budskap. Skulle F! tycka att det var lika roligt med till exempel clown-näsor eller diktatorsmustascher på sina affischer? Eller budskap som: ”Ge oss dina pengar så bränner vi upp dem”? Troligtvis inte.
Charlotta Flinkenberg. Foto: Chic
I ett anfall av ”muntra upp mig själv eftersom semestern är slut” inhandlade jag mode- och skönhetsmagasinet Chic idag. Jag har inte alls ofta läst denna publikation, men vad som händer inom modesvängen är ju alltid lite intressant och månadens ELLE har jag redan. Tidningen verkar bestå av det sedvanliga för genren; mode, smink, små res- och kulturtips och kanske en och annan artikel på något annat tema. Det som däremot gjorde mig glatt överraskad var chefredaktören Charlotta Flinkenbergs krönika:
”Drömjobbet får man inte – det tar man
En vanlig fråga jag får är hur jag har fått in min fot i mediabranschen och hur jag har fått drömjobbet.
Låt mig svara så här: jag har inte ”fått” någonting. Ingen har gett mig särskilda förutsättningar, möjligheter, chanser, cred eller kontakter för att underlätta min karriär. Jag har tagit det jag har velat ha. Det innebär att jag har tagit risker, tagit lån, blivit skuldsatt, betalat tillbaka, tagit både bra och dåliga beslut (men jag tog i alla fall ett beslut), tagit chanser att visa vad jag kan (även om jag inte var helt redo), tagit konsekvenser av motgångar och tagit lärdom av framgångar. Och ja, tagit mig vatten över huvudet också.”[…]
”Jag har ingen fin utbildning i bagaget. Jag började med en jättedålig lön, trots chefsansvar (då var jag ung och orutinerad). Det har inte hindrat mig från att nå dit jag är nu, snarare tvärtom.”
Andemeningen torde vara vad man kan kalla för liberalfeministisk och ack så befriande som kontrast mot dags- och kvällspressens ändlösa rader av unga gnällfeminister som ser patriarkalt förtryck och kvinnor som offer snart sagt överallt. Jag är dessutom övertygad om att det som Flinkenberg skriver stämmer; är du beredd att arbeta hårt, vet vad du vill och har den rätta passionen för det du gör så kan du komma hur långt som helst. Utan kvotering, stödhjul och hjälpinsatser. Uppskattas du inte tillräckligt på din arbetsplats så hitta en annan, det blir den förstnämndas förlust.
Vilket kan vara mera uppbyggligt (varning för ledande fråga): att ständigt påminnas om att man är en del av ett kollektiv och fast i orubbliga strukturer samt dagligen förtryckt i allehanda sammanhang, eller att man har makten över sitt liv i sina egna händer och att hinder är till för att övervinnas och något att utvecklas av?
Här kommer en samling lästips från sistone.
Allas vår Kakan Hermansson har varit i hetluften igen och WTF/Toklandet har rapporterat om detta i ett antal inlägg:
En osmaklig kaka, Lite mer om den osmakliga kakan, Följetongen Kakan, En kaka till kaffet? och Varför blir det nästan alltid drev?
Jag kommer i mån av tid att återkomma till Kakans bravader senare.
Jussi H. Lundell skriver alltid utmärkta och läsvärda inlägg, men här är de senaste:
Krig, massmord, mens och svensk film, Polishat ok i SR-medarbetarnas mångfald av röster och Lokkos självbild som kulturrebell, Postmodernistiskt gift, självmord som folkhälsoproblem och Fi:s missbruk av begreppet kärlek
Dolf på Genusdebatten funderar kring hur jämställda vi vore utan el, ett inlägg på liknande tema som det jag skrev efter finlandsresan här.
Politiska reflektioner kring F! från Ambjörn Hedblom, Liberala partiet, som gästskribent på Genusdebatten: http://genusdebatten.se/gastinlagg-vad-fi-astadkommit-och-varfor-liberaler-bor-fira/ (Jahapp, nu går det inte att döpa en länk. Wp krånglar.)
I dagens Svd skriver Pernilla Ström om Strukturtänkandets Krösamajor
Nordiskt forum, kvinno-organisationernas stora möte i somras, flimrade förbi utan att jag hade tid eller ork att kommentera det hela. Jag håller som bäst på att läsa slutrapporten och här är några kommentarer:
Krav på sidan 6:
•Ansvariga myndigheter säkerställer attläromedel i alla avseenden kvalitetssäkrasur ett jämställdhetsperspektiv och att ettaktivt arbete bedrivs för att bryta köns-stereotypa studie- och utbildningsval föratt bryta en könsuppdelad arbetsmark-nad.•De nordiska regeringarna prioriterar kvin-nors möjlighet till forskningskarriärer. Oli-ka excellenssatsningar får inte ta medelfrån kvinnodominerade utbildnings- ochforskningsområden. Kvinnors utbildnings-val, oavsett inriktning, ska garanteraslikvärdiga resurser.”
Vad kan denna ”kvalitetssäkring ur ett jämställdhetsperspektiv” tänkas innebära? Att delar av fysikundervisningen plockas bort för att den ”gör våld på elevernas vardagsförståelse? Något annat? Ett aktivt arbete föreslås hur som helst bedrivas för att motverka elevernas fria vilja att välja de utbildningar och yrken de är intresserade av till förmån för några som ger bättre uppfyllelse för de jämställdhetspolitiska målen (50/50-fördelning av kvinnor och män i alla sektorer i samhället). (Jag ser nu att målen ovan tarvar kommentarer även de.) Kvinnors möjlighet till forskningskarriärer ska självklart prioriteras och kvinnors utbildningsval, oavsett riktning, ska garanteras likvärdiga resurser. Jahapp, det främsta kriteriet för bedömning av relevant forskning numera är könet på den som forskar?
På sidan 7 återfinns Sveriges Kvinnolobbys kamp för att osynliggöra alla andra offer för relationsvåld än kvinnor och alla andra utövare för densamma som är annat än män:
”Mäns våld mot kvinnor och flickor är en konsekvens av patriarkala maktstrukturer som återspeglarden grundläggande synen på kvinnlighet och manlighet samt sexualitet överlag. Vi är bekymradeöver att de nordiska länderna har rört sig mot terminologier och angreppssätt som är könsneutrala.”
Självklart är det en konsekvens av patriarkala strukturer. Bara det faktum att det är någon procent av den manliga befolkningen som någonsin utövar våld tyder ju på att det här är en mansnorm, eller hur? Att det sedan är något av det mest stigmatiserade för en man att misshandla en kvinna eller ett barn och något som i de allra flesta fallen sker bakom lykta dörrar tyder ju också på en allomfattande norm och struktur, eller hur? Allt enligt de verklighetsfrånvända, radikalfeministiska teserna som numer är så poppis.
”Sexindustrins aggressivitet och organiserad kriminell handel med kvinnor och flickor för sexuellt utnyttjande är hot mot demokrati och mot kvinnors rättssäkerhet. I de nordiska länderna finns en ökande andel utländska kvinnor i prostitution. Gapet mellan högt ställda politiska mål och struktur för genomförande är oroande. Många gärningsmän slipper undan utan straff, och samhällets hjälp och beskydd till våldsutsatta brister.”
Återigen osynliggörs manliga offer. Varför inbillar sig folk att feminism har något med jämställdhet att göra? I kraven:
”•De nordiska regeringarna stärker organi-sationer som arbetar för och med kvin-nors rätt till frihet från våld och avsättertillräckliga och förutsebara resurser,särskilt till kvinnojourer/skyddshem.Långsiktiga handlingsplaner utifrån enhelhetssyn, med tydliga mål och adekva-ta resurser behövs för att förebygga ochminska mäns våld mot kvinnor och attskydda utsatta kvinnor.”
Samma sak här; bara kvinnor.
”•Nordiska myndigheter har större fokus påde grundläggande orsakerna till våld ochövergrepp. Vi föreslår nationella kam-panjer med ett förebyggande fokus därsamhället visar nolltolerans för våld ochunderordning av kvinnor, samt motverkarskuld och skam. Grundläggande orsakertill våld och övergrepp och om orsaker tillatt kvinnor hamnar i prostitution ska ingå.Information om rättigheter och hjälpin-satser ska garanteras våldsutsatta kvin-nor. Våldtäkt ska definieras som frånvaroav samtycke.”
Jag antar att det ska stå ”våld mot och underordning av kvinnor” och allt är som det brukar; våld mot män är helt i sin ordning. Vem ska förresten bevaka och definiera underordning och överordning?
Sidan 9:
”En annan utmaning är den ökande livslängden och dess effekter för kvinnor och män och på vårt samhälle. En viktig aspekt är att kvinnor lever fler år under sämre livsvillkor änmän.”
Det finns kort sagt inget som inte kan vridas till ett problem som drabbar kvinnor hårdast. Att kvinnor i snitt lever ca 5 år längre än män blir i den feministiska lobbyns analys flera år under sämre villkor för kvinnorna.
Sidan 10, sista stycket innan krav-rutan:
”Våldet riktat mot kvinnor i krigstid reflekterar en generellvåldskultur.”
Jahapp. Våldtäktskulturen också. Samma sak där – är det densamma som gör att man överallt hör karlar skryta om sina våldtäkter? (Jag hänfaller här åt raljerande, men det är mitt sätt att tackla idiotin i den här radikalfeministiska propagandan).
Sidan 11, kraven:
”•Politiska församlingar och statliga,regionala och kommunala kommittéer,kommissioner, arbetsgrupper samt dele-gationer säkerställer, exempelvis genomkvotering, en jämn representation förkvinnor och män.”
Så kvinnor ska kvoteras in i alla dessa församlingar? Vilka är dessa Kvinnolobbyister att bestämma vem jag vill bli företrädd av i de beslutande församlingarna? Jag brukar inte anse att innehav av ett specifikt könsorgan smäller högst när jag väljer vem jag röstar på. Kvinnolobbyn tycks också anse att alla kvinnor är utbytbara och kan företrädas av valfri annan kvinna.
”•Statliga myndigheter, kommuner, mediaoch företag tillfrågar kvinnor som exper-ter utan att detta styrs av könsstereotypauppfattningar och att kvinnor i minori-tetsgrupper hörs som experter.”
Själva könet tycks vara grunden, i det här fallet för expertisen, även här. Ytterligare ett par punkter på samma tema följer.
Sidan 12:
”Jämställdhetsintegrering är en proaktiv strategi som syftar till att inte bara rätta till utan också förebygga uppkomsten av ojämställdhet mellan kvinnor och män. Strategin motverkar negativa effekter av könsblindhet, vilket brukar kallas könsneutralitet men som i praktiken ofta innebär attmäns erfarenheter utgör underlag för beslutsfattande.”
Här ser vi att man inte föredrar könsneutrala lösningar.
”•Myndigheter och annan offentlig verk-samhet ges i uppdrag att inkludera ettjämställdhetsperspektiv i all sin verk-samhet och att jämställdhetsintegreringgenomförs på korrekt sätt, vilket innebärutbildning av all berörd personal, jäm-ställdhetsperspektiv i budget- och andrastyrprocesser, genus- och jämställdhetsa-nalyser, samt mekanismer och rutiner föruppföljning.”
Här ser vi till att skapa arbetsuppgifter åt genusvetarna.
Sidan 14:
”Kvinnor är mindre synliga i media än män. Forskning visar att kvinnor utgör cirka 30 procent av de som syns och kommer till tals i nyhetsmedier.””Lika deltagande och representation av kvinnor i media är avgörande för det demokratiska samtalet.”
Om nu majoriteten av till exempel för världens statsministrar, presidenter och andra ledare är män så ska man ändå visa lika många kvinnor i nyheterna? Ska den minoritet som är kvinnor på mångdubbelt med tid per individ, eller hur har man tänkt sig? Åter är könet det mest intressanta, inga andra faktorer kan väl tänkas ha betydelse för vad som förekommer i medierna?
”Medierna är en hörnsten i det nordiska demokratiska samhället och i världen. Vi måste säkerställapress- och yttrandefrihet och samtidigt motverka stereotypa presentationer av kvinnor och kvinno-frågor och vem som skriver om vad.”
Står inte ambitionen att säkerställa press- och yttrandefrihet och motverka stereotypa presentationer något i motsatsförhållande till varandra? Vad menas med ”motverka vem som skriver vad”?
Sidan 1, kraven:
”•Statskontrollerade media ges i uppdragatt skapa jämställdhet genom att imple-mentera en modell för deltagande ochicke-stereotyp representation som kananvändas även av privatägda medier.”
Så man ska inte längre rapportera från verkligheten som den ser ut, utan som radikalfeministerna vill att den ska se ut? Om det finns 10 brandmän som kan intervjuas så ska man alltså ta den enda som är kvinna?
”•De nordiska regeringarna utarbetareffektivare lagföring av kränkningar i so-ciala medier och inrättar en självständigklagoinstans för diskriminering av kvinnoroch flickor i medier.”
Bara diskriminering av kvinnor och flickor i medierna ska adresseras, trots att manshatet, misandrin, fullkomligen prunkar i större delen av de traditionella medierna. Det kan påpekas att politiker som är män är något mera utsatta för hat och hot än de som är kvinnor. Hatet och hoten ser dock olika ut och har ofta en sexualiserad ton när det gäller kvinnorna (apropå utläggningen om kvinnors utsatthet på samma sida).
Sidan 16:
”•De nordiska regeringarna säkerställer attkvinnoorganisationer i större grad inklu-deras i utvecklandet av en transparentjämställdhetspolitik med helhetssyn, somdialogpartner, kritiska granskare och för-ändringsaktörer. Vi vill i högre grad deltai ett långsiktigt arbete för hållbar utveck-ling både på nationell och global nivå.•De nordiska regeringarna finansierar kvin-norörelsens organisationer och samarbe-te på nordisk nivå, minst på samma nivåsom andra organisationer i civila samhäl-let så att feminismen får genomslag ochverklig jämställdhet nås i samhället.”
Självklart ska regeringarna arbeta och betala för att radikalfeminismen får genomslag i samhället. Varför kan de inte göra detsamma för att exempelvis liberalismen ska göra det?
I övrigt kan konstateras att politiska församlingar, företag och organisationer torde inte hinna med något annat än all den jämställdhetintegrering, dokumentering, uppföljning, kvantifiering etc etc som kvinnolobbyisterna föreslår i dokumentet. Hur mycket resurser alltihopa skulle ta från alla dessa verksamheter har man antagligen inte ens försökt att uppskatta.
Vanliga mamma med de märkliga läpparna från Facebook-reklamen, om ni minns, verkar ha bytt skepnad:
Noteras kan att språket i dessa reklaminslag blivit bättre. Trovärdigheten har tyvärr inte ökat ett enda smack…
Så här såg det ut tidigare:
Jag har skrivit om detta tidigare, men eftersom det fortfarande i högsta grad är aktuellt så finns det anledning att återkomma till ämnet.
Det senaste i raden av ord som söker kidnappas är kärlek och kidnapparen heter F!, Feministiskt initiativ:
Här och där, nu och då hörs partiledaren Schyman hänvisa till kärlek. Publiken är tänkt att få uppfattningen att F! står för kärlek. Dessvärre tror jag inte att man nöjer sig med det, med tanke på hur det har gått för de andra värdeorden som solidaritet och jämställdhet. Målsättningen är antagligen att snart börja hävda att stödjer du inte F!, stödjer du inte kärlek eller är någon slags motståndare till kärlek (Hat/hatare? Fast invändningen här kan självklart vara att motsatsen till kärlek inte är hat, utan likgiltighet, om det nu ens är korrekt att formulera det så…? Nu börjar jag nog snurra iväg från temat här…).
När jag kom hem från Finland hade jag fått en kommentar från en Anton på mitt inlägg om Athena Farrokhzads sommarprat:
”Tyvärr förstår jag inte hur någon överhuvudtaget kan bli upprörd över Athenas sommarprat. Det är som att vara rädd för kärlek och frihet. Jag hoppas ni kan lära att känna med och respektera era medmänniskor en dag, vilket ni inte gör idag. Hoppas också att ni kan lära er att tänka på vad som är bäst för alla och inte bara er själva i er lilla värld,. Och sen börja rösta därefter.
Det är förändringens tid vi lever i.
Upp till er vilket håll som förändringen kommer att gå åt. Kärlek eller rädsla.”
I kommentaren kan man läsa hur retoriken om kärlek redan gått fram och här används som ett argument. Håller man inte med om Farrokhzads politiska omvärldsanalys så är man emot kärlek. Troligen kommer vi att få se mer av den här sortens snömosargument i framtiden eftersom det i dessa tider tycks vara så oöverstigligt svårt att hålla sig till sakargument (visstja, fakta och logik är ju manliga härskartekniker, den bästa kunskapen får vi ju genom att känna oss fram till sanningen).
Hur det står till med kärleken i de feministiska leden kan vi studera hos Jämställdhetsfeministern. Varning utfärdas, inget för de med klena nerver.
Tillägg:
Anna Dahlberg skriver bra om känsloargumentens intåg i politiken i Expressen.
Perukklubben av Pär Ström. Omslag av Phiu Thieu.
Ute på det elbefriade landet i Finland hade jag med mig samhällsdebattören, civilingenjören, föreläsaren med mera Pär Ströms senaste bok Perukklubben som kvällslektyr. Ström har skrivit ett antal böcker och texter om till exempel informationsteknologi och övervakning samt jämställdhet. Med den nya boken tar Ström åter en ny kurs; politisk satir. Pär Ström har befunnit sig i hetluften under åratal, framför allt under den period han debatterade jämställdhetsfrågor. Den aggressivitet som enkom framförandet av ett annat perspektiv än den dominerande och radikalfeministiska på dessa frågor orsakade (och orsakar) bland etablerade och uppburna medlemmar av den kulturella och mediala eliten är fortfarande häpnadsväckande. (Ett axplock av det jag tidigare har skrivit om detta: här, här, här och här).
Det jag skriver nedan är mina reflektioner kring boken, då jag inte anser mig ha de rätta kvalifikationerna för en regelrätt recension.
Perukklubben är, som sagt, en politisk satir, en i sina stycken burlesk och mustig fabel som jag läser med stort intresse och med skräckblandad förtjusning. Berättelsen är förlagd till landet Eklandet vars invånare består av getter, vargar, kor, ugglor, rävar och andra djur. De olika djurgrupperna uppbär påfallande likheter med ett antal grupperingar i säg, det svenska samhället. Boken är späckad med underfundiga referenser och symbolik, som till exempel att det i vargarnas Rådssal är ”högt i tak” och att vargarna, som den agendasättande grupperingen, kommunicerar sig genom stentavlor.
Karta över Eklandet. Illustration J. Breen.
Getterna är bosatta i Horneby, Klövköping och Svansinge, vargarna huserar på Klara – och korna på Rosenborg slott. Utöver det som ses på kartan finns även ugglorna, vars hemvist är Södra Törn-snåret. I boken får vi följa huvudpersonen, eller huvudgeten, Georgina på en resa genom allehanda äventyrligheter och för henne ögonöppnande skeenden. Det visar sig snart med all önskvärd tydlighet att saker och ting kanske inte är så idylliska i landet som kommit längst som det på ytan kan verka. Är det verkligen sant det som professorerna Lysenka, von Hochdenker och Jennus forskar fram? Har vargarna, som har hand om innehållet i Eklandets medier, verkligen allas bästa för ögonen och hur går det egentligen till hos korna, de som formellt styr riket? Är gråa djur verkligen så vedervärdiga som det påstås?
Jag kunde knappt vänta tills jag fick ett nytt tillfälle att fortsätta att läsa i boken. Berättelsen i sig är spännande; hur ska det gå för lilla Georgina? Ändå mera spännande var dock blottläggandet av de så välbekanta strukturerna i den alldeles verkliga världen. Politiken i satiren framträder inte genom den partipolitik och den vänster-höger-skala vi är vana vid, snarare genom motsättningar mellan de olika grupperna av djur och deras respektive rollfördelning i samhället.
Greppet med en satirisk fabel är briljant och åtminstone jag, som vid ett antal tillfällen känt mig missmodig angående det politiska debatterandet och bloggandet, får en injektion av ny lust och drivkraft. Det går helt enkelt inte att överlåta den samhälleliga agendan åt de grumliga krafter som nu har ett så starkt grepp över densamma. Ströms senaste bok kan med fördel ingå i litteraturlistan på landets gymnasieskolor.
Boken har nu varit ute i cirka två veckors tid och allt tyder hittills på att den agendasättande delen av vårt samhälle valt denna av de tre i boken förekommande förhållningssätten: mörka. Pär Ström var med i 12 minuter i P1:s Studio Ett vid bokutsläppet (notera gärna det som feminister kallar victim-blamingen som förekommer i inslaget) och Jyllandsposten har recenserat Perukklubben här.
Andra recensioner:
Till sist ett litet smakprov på bokens innehåll:
””Grå getter tar för mycket plats i Svansinge”
Georgina slog ner blicken. Det fanns vita, svarta och grå getter i Eklandet, och alla visste att de grå utgjorde ett problem. Inte bara getter för övrigt, utan grå djur av alla arter. De var mer egoistiska än djur av andra färger, och de kunde inte uppföra sig. Bråkade och ställde till med problem. Var intensiva och jobbiga. Tog plats och var i vägen. Det var precis tvärtom med de vita djuren – alla vita djur var godhjärtade, duktiga och problemfria, och därför skulle de vita djuren lyftas fram. De svarta var någonstans däremellan, men betydligt närmare de vita än de grå.
Lisa suckade när hon läste om de grå getternas platstagande i Svansinge. Hon var som bekant själv grå, liksom Georgina.
”Tråkigt det där med Svansinge”, sa Lisa och såg nedslagen ut. ”Ja. Tänk att vi grå djur alltid ska ta så mycket plats.”
”Man skäms.”
”Ja, verkligen. Men du ska veta att jag jobbar hårt på att hålla tillbaka min grå sida”, sa Georgina.
”Jag med! Apropå det, i övermorgon kommer Rättviseteatern till Horneby och spelar en vitistisk pjäs. Ska vi gå på den, du och jag?”
”Vad kostar det?”
”Inte så mycket tror jag. Korna betalar det mesta.”
(Icke-recensionen ovan finns nu även att läsa på Blaskan blogg och på Löjesguiden med förord av Freakshow Fredrik).