Ett par nya, digitala verk

Bubblehead sisters png kornig 50 text Snow Queen II png kornig textThe Bubblehead Girls överst, Snow Queen version II nederst.

Artist: Susanna Varis, photography: Susanna Varis, model: Isa Lisa Dykhoff

Andra nyheter från konstfronten: provtrycket av from Here to Eternity (dödskallen med krona) är klar för avhämtning och jag lägger upp den här så fort jag hämtat hem det.

Publicerat i Egna verk, goth, Konst, kultur, lowbrow, Okategoriserade, pop surrealism, skräckkonst | Etiketter , , , , , , , | 2 kommentarer

Doldisar i disneyfilmer

disneyPrinsessan Aurora från Törnrosa spatserar omkring i denna scen från Oliver och Gänget.

En sport som länge florerat bland en viss typ av filmnördar är att leta efter fel i filmer. Det kan handla om ett armbandsur på en skådespelare i en kostymfilm som ska föreställa 1700-tal eller en mikrofon som syns i bild där den inte skulle. En relaterad aktivitet borde ha föregått denna sammanställning, där sådant som egentligen inte hör till temat för filmen observerats i ett antal disneyrullar. Kolla vad du missat!

Publicerat i Film, Konst, kultur, Kuriosakabinettet, Okategoriserade, pop surrealism | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Blondie på Cirkus

I förra veckan var det konsert med ett av mina absoluta favoritgrupper Blondie på Cirkus i Stockholm. Jag hade aldrig sett gruppen live och förväntningarna var både höga och försiktiga, eftersom särskilt gitarristen Chris Stein tampats med vacklande hälsa under långa perioder.

002 003Först mat på kinakrog och kaffe på det i Gamla stan. På ett mycket rojalistiskt café, visade det sig.

001 005Trött och utsliten efter alla möten. Möten är något som av en obegriplig anledning måste hållas på morgonen. Detta även om 90 % av de inblandade arbetar kvällar och nätter eller av någon annan anledning skulle föredra till exempel eftermiddagar.

Vi köpte biljetterna sent, men lyckades ändå hamna ganska väl på den högra läktaren. Jag hade bara skruttkameran med, eftersom det traditionellt inte får medföras systemkameror på konserter. Självklart skulle man ju den här gången kunnat ta med sig den. Bilderna är med andra ord mycket sämre än vad sikten egentligen medgav.

007 blondie14061001 blondie14061002-crop blondiecircus140610Den vita figuren i mitten är Debbie Harry…

Av originalmedlemmarna fanns Deborah Harry, Chris Stein och trummisen Clem Burke med i uppställningen. I övrigt består bandet i dagens läge av:

  • Leigh Foxx – bas (1997-)
  • Matt Katz-Bohen – klaviaturinsrument, piano, orgel (2008-)
  • Tommy Kessler – gitarr (2010-)

Debbie Harry deklarerade i ett första mellansnack att kvällen skulle bli en blandning av lite gammalt och lite nytt och det var precis vad det blev. Hitlåtar ur gruppens gedigna katalog varvades med nyare låtar, varav några ganska bra. I vanlig ordning när det gäller band vars storhetstid redan passerats var det de gamla godingarna som ryckte publiken med sig. Harrys röst lät oväntat bra och det var en veritabel glädje att få bevittna denna legend live. Den ”Evil Mickey”-klänning hon bar kvällen till ära gjorde inte saken sämre.

adc13f57bccc_140250512907_galleristorlindaåkerberggaffa01 d4ec0c3682e9_140250186396_galleristorlindaåkerberggaffa02Foton: Linda Åkerberg/ Gaffa. Gaffas recension här.

Åtminstone jag kunde inte sitta still och hade i slutet av kvällen klappat armarna av mig och sjungit mig hes. (Samma entusiasm fann man dock inte efteråt hos en del recensenter som i sedvanlig, magsur ordning inte begrep att uppskatta genuin artisteri om de så råkade få den i halsen.) Clem Burke bankade på sina trummor med energin av en speedad duracell-kanin, Harry var det magnetiska väsen hon skrivit sig in i rockhistorien som och de yngre förmågorna fick glänsa sina respektive stunder i rampljuset med diverse sånginsatser, gitarrsolon och synthäventyr. Att låtarna sedan inte exakt lät som på skiva (eller vad, Aftonbluddrets recensent?), tog jag mer som ett charmigt inslag och en variant av jammande på en klubb med ett gäng vänner. ”Vi uppfann en helt ny version av Call Me här i Stockholm ikväll”, som Harry sa. Showen var relativt kort, en timme och tjugo minuter, men jag ser det också som något av en hyllning till punkeran då spelningarna regelmässigt var korta och intensiva; tänk bara på Ramones 29-minutersurladdningar. Blondie, punk, CBGB:s är inte utdragen stadiumrock.

Allt som allt log jag hela kvällen av pur glädje över att konserten överträffat mina förväntningar med råge och över att åtminstone en gång få ha sett legenderna live.

Andra artiklar:

DN

Kulturbloggen

Publicerat i konsert, kultur, musik, Okategoriserade | Etiketter , , , , , , , , , , | 3 kommentarer

Liten Skär

DSC_0102-50Liten Skär. Foto: S. Varis

I vintras var jag inbjuden på ett event för Brigbys på Formex-mässan. Jag kunde tyvärr inte gå, men till min stora glädje blev jag nyligen kontaktad av företaget och erbjuden en present i form av en av docka föreställande en av figurerna från Liten Skär och alla små Brokiga. Alla minns väl den infekterade debatten som orsakades av att en av figurerna ursprungligen hade ”fel” utseende och ansågs av vissa vara ett uttryck för rasism (notera gärna alla artiklarna på temat i högerspalten på DN:s sida). En mycket tråkig debatt med tanke på att andemeningen i Stina Wirséns skapelse är olikhet men likvärdighet och det positiva med mångfald.

www.brokiga.com

Publicerat i böcker, events, identitetspolitik, Konst, kultur, medier, Okategoriserade, politik | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Traditionellt för Schyman

gudrun01I en artikel i Metro nyligen berättar F!:s partiordförande Gudrun Schyman om att hon hade blivit barnmorska om hon inte hade blivit politiker. Man kanske kan anta att hon kände att politiken var så pass viktig att hon prioriterade bort det hon egentligen ville göra, men är inte barnmorska ett högst traditionellt kvinnligt yrke? Om Schyman ville välja ett så typiskt kvinnoyrke, varför tror hon att väldigt många kvinnor inte vill göra det? Från radikalfeministiskt håll hävdas det ju inte bara att kvinnor ska ha samma möjligheter att välja vad de vill arbeta med som män, utan att exakt lika många kvinnor som män är intresserade av de traditionellt manliga yrkena (50/50-fördelning som definition på jämställdhet). Vilka är alla dessa kvinnor? Existerar de ens?

Publicerat i feminism, genus, genusvetenskap, jämställdhet, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, religion | Etiketter , , , , , , , , | 4 kommentarer

Konsten att kidnappa värdeord

Märkligt egentligen; jämställdhet är ett värdeladdat ord. Ett ord med en innebörd som torde kunna betyda väldigt många olika saker och som kan definieras på olika sätt beroende på vilket perspektiv man anlägger eller vem man frågar. Är till exempel jämställdhet att alla i största möjliga utsträckning ska vara fria att välja hur de vill leva sina liv eller är det att det så långt som möjligt finns en jämn fördelning (50/50) mellan könen i samhällets olika sektorer?

Rättvisa är ett annat, värdeladdat ord som även det kan ha en uppsjö av definitioner och betydelser. Är det rättvist att alla tjänar lika mycket? Är det rättvist att ansträngning ska löna sig?

I dagens Sverige har dock inget politiskt parti eller någon enskild ideologi lyckats tillskansa sig monopol på begreppet rättvisa. Vänstern använder begreppet ofta, men i det allmänna medvetandet har inte rättvisa blivit synonymt med exempelvis vänsterpartiet. Det talas inte om att för att rättvisan ska öka måste människor i högre utsträckning rösta socialistiskt (ja, partier till vänster säger förstås detta, men människor i allmänhet tänker inte automatiskt i dessa termer). Så fort det någonstans talas om rättvisa, nämns inte socialism i nästa andetag. Ingen föreslår att lärare ska genomgå en socialistisk utbildning för att bli bättre på att sätta rättvisa betyg, ingen tycker att företag ska genomgå rättvisecertifieringar genom att se till att hela organisationen genomsyras av socialistiskt tänkande, till exempel. För den delen talas det inte heller om att myndigheter ska upprätta rättviseplaner baserade på exempelvis liberal ideologi för att bli bättre på att behandla människor rättvist.

Jämställdhet har dock helt och hållet blivit hopkopplad med ideologin feminism. I Sverige dessutom en socialistisk och relativt extrem version, benämnd radikalfeminism. Den radikalfeministiska definitionen av jämställdhet är den allenarådande och all politik baseras på den, även hos partier till höger. Moderaterna skulle troligen aldrig hävda att för att samhället ska bli mera rättvist så måste mer socialism till, men feminismen och den svenska radikalfeminismen har man anammat med hull och hår.

Det är sorgligt att det inte tycks existera något alternativ gällande jämställdhetspolitiken  där individen och de individuella rättigheterna och skyldigheterna står i centrum och där man respekterar människors fria vilja.

Jussi H. Lundell på tangerande tema här.

Publicerat i feminism, genus, genusvetenskap, jämställdhet, journalistik, medier, Okategoriserade, politik, religion | Etiketter , , , , | 6 kommentarer

Ångans dag 7. juni 2014

I lördags var det dags för Ångans dag i Mariefred och givetvis hade vi bokat resa och lunch på ångfartyget Mariefred.

DSC_0046 uDSC_0809DSC_0047 Även detta år fanns ett par tidstypiskt klädda resenärer ombord…

DSC_0049-50-text DSC_0050-sepia

DSC_0051 DSC_0054

uDSC_0811-sepiaFoto: Ulf Holmén

DSC_0056 DSC_0059-50-text DSC_0060-50-text DSC_0061-50-text

I Mariefred välkomnades vi av en blåsorkester. S/s Ejdern, S/s Robert och S/s pysen hade mött upp oss i bukten och alla fartygen gjorde gemensam infärd:

DSC_0064-50-textDSC_0065Jag hade aldrig åkt ånglokstågen på museijärnvägen i Mariefred, så nu bestämde vi oss för att ta en tur. Utan förköpta biljetter och med många andra som hade samma idé blev det lite som det blev.

DSC_0070-50-text DSC_0073-50-text DSC_0074Ingen Gripsholm denna gång…

DSC_0076-crop-50 Tågmöte. Vi hade ingen aning om att det var så tät trafik på de här små banorna…

uDSC_0818-sepiaFoto: Ulf holmén

DSC_0077-50-textI Läggesta fick vi kliva av för att kliva på i en annan vagn och bli utväxlade till ett sidospår.

DSC_0078-50-textSnart uppenbarade sig ett annat tåg som vi sedan kopplades på och fick åka tillbaka till Mariefred med. Ett litet studiebesök i Läggesta med andra ord. Där fanns, förutom stationsbyggnaden, en sandgrop och en verkstad för tågen i en lada…

uDSC_0820Foto: Ulf Holmén

DSC_0079-50-text DSC_0080-50Tyvärr var nästan alla de tjusiga bilarna som stått på parkeringen när vi åkte redan borta när vi kom tillbaka, men här är ett par…

DSC_0081Ett pytte-ånglok…

DSC_0082-cropMariefreds station är en tjusig byggnad av det gamla snittet…

DSC_0083-50-text DSC_0084-50-text DSC_0085-50-textVid Mariefreds station. Vi skymtade även ett par både nuvarande och gamla kollegor i verksamheten…

DSC_0086-50-textNästa gång så…

DSC_0087-50-textS/s Mariefred och S/s Ejdern låg redan vid kaj och väntade…

DSC_0088-50-text DSC_0089-50-textS/s Ejdern och S/s Robert

DSC_0090-50-textS/s Pysen måste ha varit den minsta deltagaren i båtväg under denna dag…

DSC_0092-50-textS/s Ejdern på väg till Södertälje

DSC_0097-50-textRegnbåge över Münchenbryggeriet

DSC_0101-50-textDamerna ser ut att ha ramlat ner genom ett hål i rumtiden…

Ännu en fantastisk dag på S/s Mariefred och i Mariefred!

Publicerat i ångfartyg, events, historia, kultur, Okategoriserade, teknik | Etiketter , , , , , , , , , , , , , , | 1 kommentar

Her Gloominess Princess Solitude

Princess Solitude psd grund candy oval sudd text02 logo

Jag har skrivit en liten saga, Her Gloominess Princess Solitude, som kommer att läggas upp i ett album på min konstsida på Facebook här och som även kommer att bli en berättelse i formatet stumfilm/musikvideo så småningom.

Publicerat i Egna verk, foto, goth, Konst, kultur, lowbrow, musik, Okategoriserade, pop surrealism | Etiketter , , , , , , | 4 kommentarer

Gästinlägg: Oravsky om Sällskapsresan

TV7 visar i dag en av Sveriges största filmsuccéer,
Sällskapsresan.                   

Dessutom var Lasse Åbergs, skaparen av Sällskapsresan, en av åtta fjolårets vintervärdar i P1.

Jag läste på någon webbsida, att Sällskapsresan, det första alstret i Stig Helmer Olssons filmsvit, håller publikrekord bland svenska filmer. Inte allt som är googlebart är visserligen sant, men bara det faktum att Stig Helmer Olsson inte slutade sin filmiska karriär i graven för länge sedan, utan vankar vidare från ena filmäventyret till det femte, stödjer den möjliga riktigheten i detta.

Nå, vad tycker jag om filmen

 

Att vara en filmmakare, är förutom ett kall även ett yrke, ett yrke som förmodligen begåvats med världens högsta arbetslöshet bland sina utövare. Det är därför som varje filmupphovsman – manusförfattare, regissör, producent – först och främst vill tjäna pengar på sin film, så att det kan bli en nästa, osv. (Åtminstone i samhällsskick där filmindustrin inte är statssubventionerad.) Filmens budskap, utformning, syfte, (roa, skrämma, mm) är sedan de medel filmmakaren tror på, och använder sig av för att nå detta uppsåt. Med en term hämtad från naturvetenskapen kallas detta förfarande för självbevarelsedrift.

Producenten Bo Jonssons och författaren, regissören och skådespelaren Lasse Åbergs filmmakarsjälvbevarelsedrift är nog den starkaste i det här landet. Problemet med paret Jonsson-Åberg är, åtminstone av deras film Sällskapsresan att döma, att de nöjer sig med att gå med vinst och med att figurera i svensk filmstoria som statistik över publikrekord, när de samtidigt kunde omskrivas i filmhistorien som upphovsmän till en välgjord, intelligent, nyskapande et cetera film. Jacques Tatis Les Vacances de Monsieur Hulot (Semestersabotören, 1953), en film vars ämne inte skiljer sig nämnvärt frän det Sällskapsresan profiterar på, är bara ett exempel på att detta låter sig göras.

 

Mellan två reklamfilmer

Sällskapsresans enligt mitt tycke roligaste nummer är det när Stig Helmer (Lasse Åberg) sitter i flygplanet och vill ha ett glas juice. Resenären bredvid honom, Ole, (Jon Skolman) råder honom att trycka på call-knappen ovanför hans huvud, och Helmer lyfter förväntansfullt muggen mot knappen i tron att juicen kommer rinnande därifrån. Mejerierna, som säljer ”den lilla Jo-juicen” kan köpa sig rätten till sketchen, och de kommer inte att gå med förlust. Lasse Åberg är nämligen riktigt bra på att göra kort-korta reklamsketcher! Trots att Lasse Åberg är en mångsysslare inskränker sig min bekantskap med honom till några reklamnummer, där han talar för mejeriets och mjölkens sak. Ett exempel: Den spindelbente Lasse Åberg tudelar en tunn planka med ett karateslag och blinkar till auditoriet, indikerande att det ”stora” numret kommer att följa – han skall nämligen halvera en mycket kraftigare bit. Efter en klunk av den stärkande drycken, lyfter han målmedvetet armen och slaget träffar den mjölkvita väggen bakom honom. Kilovis med murbruk / kalk, det vill säga mjölkens eftertraktade ämnen, faller ner över honom, och tränger in i hans kropps alla porer.

Trots att Åberg i denna sketch blir den oreflekterade handlingens man – mjölken skänker honom Karl Alfreds styrka, men intellektuellt förblir han på spädbarnets nivå – är detta onekligen ett roligt och välstrukturerat nummer, där alla element är tematiskt organiska. ”And the basic essential of work of art is that it be thematicaly organic.” som Robin Wood skriver i den utmärkta publikationen Hitchcok’s Films Revisited.

 

Sällskapsresan saknar tyvärr denna kompakthet, liksom den saknar så gott som allt som brukar ingå i ett ”konstverks univers”.

Låt mig exemplifiera och låt mig dra paralleller till en rad andra filmer, mestadels de som visades tillsammans med Sällskapsresan under ett par dagar i Malmö.

I upptakten av Life of Brian (Monty Pythons Life of Brian – Ett herrans liv, 1979), förväxlas den nyfödde Brian med den nyfödde Jesus, och förväxlingen varar ända till sista bilden när kameran tittar uppåt den korsfäste – Brian. Denne hissades upp inte bara för att hans historiske dubbelgångare var predestinerad till det, utan – rent strukturellt – för att ”avrunda” filmen, för att fylla den plats på ”filmens himmel”, varifrån en stjärna föll ner i filmens första bild.

Att sedan Stig Helmers dragande på en resväska i Sällskapsresans upptakt, kan leda tankarna till begreppet ”resande” är inget att anmärka på, men att denna öppning inte är integrerad i handlingen varken på det realistiska, metaforiska, symboliska etc. planet, måste uppfattas som en liten skönhetsfläck på ett konstverks förväntade hermelinkappa. Sällskapsresan är en leopard – åtminstone vad fläckarna beträffar.

Svante Grundberg spelar i Sällskapsresan en resenär som ägnar hela sin semester åt att filma av den, och i slutet av filmen kommer den poänglösa springande punkten – han har glömt att ta av skyddet från kamerans objektiv. Men vad berättar detta, förutom att han är en passionerad, dock okunnig amatörfilmfotograf?

I Stuart Rosenbergs film Brubaker (1980), låter fängelsedirektören Brubaker (Robert Redford) gräva upp lik efter en mängd mördade fängelsekunder, för att symboliskt återfylla gravarna med samhällets grova överträdelser. Men det visar sig snart att det är sin egen grav som han gräver. I Andrzej Wajdas film (Marmormannen, 1977), är det karaktären, muraren Mateusz Birkut (Jerzy Radziwilowicz) som åsyftas i filmtiteln. Han har sitt yrke att tacka för sin uppgång, och när han bokstavligen bränner sig på en upphettad tegelsten, muraryrkets grundmaterial, blir hans yrke även hans fall.

Detta vad syns på det realistiska planet. På det metaforiska planet får åskådaren samtidigt en klar bild på Polens inrikessituation och samhällsplanering under 50-talet, där byggnadspolitiken ansågs vara ett Columbi ägg; Birkut hamnar i fängelse, ett bygge som han själv var med om att bygga, och släpps ut därifrån först när den heta stenen kallnat – och tövädret blivit ett faktum.

Men vad har Stig Helmers yrke som lagerarbetare i ett elföretag, med historien i Sällskapsresan att göra?

Sällskapsresan år en familjefilm, åtminstone om förekomsten av Åbergs stora sociala familj (vänner och bekanta) i filmen, kan ingripas i detta begrepp. Rollerna är i flera fall besatta av Åbergs vänner utan hänsyn till vad det implicerar, eller rättare sagt vad det inte. Jag som åskådare är rätt så likgiltig för om Stig Helmer hittar paketet med pengarna och får sin yacht, eller om han får sitt hjärtas dam Majsan (Lottie Ejebrant), på grund av filmen struktur och uppbyggnad. Hur annorlunda var det inte i exempelvis Buster Keatons The General (Så går det till i krig, 1926), där vi brinner för att Johnny Gray (Keaton) skall få sina två kärlekar, lokomotivet och flickan.

Även i västernfilmen The Long Riders (De laglösa, 1980) av Walter Hill, spelas huvudrollen av idel kompisar och bröder: David, Keith och Robert Carradine; James och Stacy Keach, Dennis och Randy Quaid, samt Christopher och Nicholas Guest. Men här är familjariteten och kamratskapet väl motiverat inte bara genom att Carradines, Keachs och Quaids är utmärkta skådespelare väl passande till sina roller, utan även genom det filmiska arvet som de bär med sig från sina föregående produktioner. Detta fördjupar karaktärerna (och filmen), samtidigt som de spelar karaktärer som var riktiga bröder både i verkligheten och i legenden.

Kvinnoroller spelade av män i ovannämnda Monty Python-filmen, har en klar poäng. Men varför spelas en hotellstäderska i Sällskapsresan av en man?

I Sällskapsresan visas en grisfest där karaktären Ole exekverar en solodans. Det är publikt med dansnummer på film, och i samtliga de filmer jag kan dras till minne, är detta alltid välintegrerat i handlingen: All That jazz (Showtime, 1979, regi Bob Fosse), Fame (1980, regi Alan Parker), ovannämnda The Long Riders, Roman Polanskis Tess (1979) och Clair de femme (Stunder av lycka, 1979) av  Costa-Gavras. I den sistnämnda filmen är det domptören Galbas (Romelo Valli) dresserade apa, som dansar tango, tillsammans med en rosafärgad pudel. De dansar ovanpå sin döda matte och således ovanpå den dekadenta civilisationens grav. Symboliken är väl igenkännbar från exempelvis Sławomir Mrożeks teaterklassiker Tango, liksom från en rad nyare och äldre filmer, som exempelvis Bertoluccis Il conformista (Fascisten), Ultimo tango a Parigi (Sista tangon i Paris), och den lite skojigare, Mel Brooks-filmen Silent Movie (Det våras för stumfilmen). Så återigen: varför finns Oles dansscen med? Kan brasklappssvaret att ”sådant förekommer på sällskapsresor” motivera att ha den med i filmen? Jag tror det knappast.

Med i Sällskapsresans resesällskap finns det törstiga paret Berra och Robban. Flaskan som de är förtjusta i är alltid tom – så när som på sprit. I filmen The Long Riders dricks det också. När en av de sprittörstiga ryttarna blir skjuten, håller han en flaska i handen och dess innehåll rinner långsamt ut samtidigt som hans själ lämnar sin ”behållare”, och åskådaren får sig förutom denna poetiska bild, även en metafor om spritens nedbrytande funktion på människan till livs.

Majsan skänker Helmer en leksaksgiraff och bekräftar att Helmer är en läng kille. Härmed är allt sagt. I filmen Tess skänker uppkomlingen Alec d’Urbeville (Leigh Lawson) en blodröd jordgubbe till den oskyldiga Tess (Natassja Kinski), och vi åskådare, tvekar inte ett ögonblick om utvecklingen; han förför henne, och så småningom betalar han för detta med eget blod.

Majsan och hennes äldre syster Siv (Kim Anderzon), krökar på toaletten och fäller här några vitsar där själva språket är vitsens objekt. Om vi antar att detta inte är menat som en symbolisk framställning av höggradig berusning, så är motiveringen för detta vitsande lika överraskande och obegripligt som exempelvis filmens godtyckligt valda och lika godtyckligt placerade drömsekvenser. I Life of Brian finns det också vitsar där själva språket utgör objektet; Pontius Pilatus läspar, en fångvaktare låtsas vara stammare, en eremit har inte talat på hela 18 år, Brian kan inte stava på latin till ”Romare gå hem”, kvinnor pratar med mansstämmor et cetera. Här, till skillnad från Sällskapsresan, är dessa ”språkvitsar” integrerade i handlingen – från det i vaggan skrikande barnet Brian, till den sjungande kören av korsfästa – och har även sitt naturliga ursprung: Jesus, vars liv kan parallellföljas tillsammans med Brians, var till yrket predikant. Att hans Bergspredikan, såsom den visas i filmen, bokstavligen inte når ut till hans publik, är bara en ytterligare variation på ”begreppet” språkvitsar. I filmen Clair de femme befinner sig Michel (Yves Montand) på flygplatsen redan i filmens öppningsscen, och trots att han redan har löst biljett och även så småningom återvänder till Paris-Orly-flygplatsen, flyger han aldrig iväg. Han är rädd att flyga, och han har god grund till det.

I Spielbergs film 1941 (1941, Ursäkta var är Hollywood), sitter en vaktpost högt uppe i ett pariserhjul. Han lider av höjdskräck, naturligtvis. Jag skriver naturligtvis, eftersom hela filmens utformning och struktur kräver detta. Samma sak i ”fallet” High Anxiety (Det våras för galningarna), där Mel Brooks galne psykiatriprofessor Richard H Thordyke, inte bara är höjdrädd utan även högt rädd. Och återigen, vad har Stig Helmers rädsla för flygning att göra i Sällskapsresan, och varför utnyttjas den i så fall inte till något?

Sällskapsresan försöker slaviskt följa en sällskapsresas verkliga förfaranden enligt mönstret ”så är det bara”. Borde då inte den ilskne mäklaren Angerud, trafikvakten Majsan och lagerarbetaren Stig Helmer, träffas exempelvis på en privat vaccinationscentral, där en skurkaktig privatpraktiserande doktor Levander, fortfarande spelad av Magnus Härenstam, först skulle ympas med tanken om placering av sina svarta pengar av den bi-arge herr Angerud, och sedan som potentiell smittobärare vidarebefordra sin kriminalsjuka till Stig Helmer – i stället för att placera mötesplatsen i en futuristisk psykologklinik?

Lasse Åberg medverkar i ytterligare en rolig mjölkreklam när han lyfter med sitt trampdrivna flygplan i en, får jag väl hoppas, anspelning på seriefigurernas Herkules, Batman, Superman…, som alla på ett eller annat sätt, övervunnit gravitationen. Jag tror att Stig Helmers påflugna flygrädsla är ännu ett av Åbergs privata skämt.

Sällskapsresan är ingen film jag vill avråda alla mina läsare att spendera tid på. Bara de som är intresserade av litterära och konstnärliga allusioner, associationer, stilistiska särdrag, berättarekonomi, mekanik, tematiska, metaforiska och mytiska nivåer, då filmen, sedd med mina ögon, inte har dessa egenskaper alltför utvecklade.

Sällskapsresan uppmuntrar inte till vidare själslig bearbetning. Den saknar en central metafor och den är inte mångtydig. Och ”mångtydigheten är kostens sine qua non”. Läs gärna Kommentarer till kritikens arbetsmetod av Vladimir Oravsky och Natascha Durovicova..

 

Åter till det gladlynta   

Visst har Sällskapsresan vissa element som jag som filmmanusförfattare och kritiker inte avfärdar:

– Helmer befinner sig mellan två poler: Majsan – lagvakterskan och Levander / Angerud lagöverträdarna.

– Majsan ”knycker” Angeruds bil och Helmer Levanders pengar för vilka han anskaffar ett annat fortskaffningsmedel, en båt.

– Stig Helmers arbete består i att lägga små kontrollappar i paket som han kontrollerat. Levander å sin sida gömmer sina ”svarta” 100-lappar i ett paket med knäckebröd, i hopp om att detta inte blir kontrollerat.

– Pengarna göms bakom bilden av den rike skatteflyktingen Björn Borg, vars foto pryder knäckebrödspaketet.

– När Helmer upptäcker sin ”feta skatt” i knäckebrödspaketet, håller han i handen en kniv med smör…

– Stig Helmer, en lagerarbetare, har svårt att passa sina saker, han glömmer dem allt för ofta, men på slutet hittar han en skatt, som kanske täcker alla hans utgifter för de borttappade varorna.

– En arbetande människas sista frihetsreservat är hans semester, och duon, Angerud/Levander bestraffas kanske p.g.a. att de vanhelgar denna oas.

Men återigen: då dessa ”godbitar” inte återfinns i en sammanhängande struktur, kan de inte betraktas som planerade, utan bara som en lycklig slump i arbetet, eftersom ingen av manusskrivandets regler bekräftar dess planmässiga uppsåt.

Här en av reglerna: ”För att ett element överhuvudtaget skall kunna igenkännas som del av en (symbolisk) transformationsprocess (och inte enbart som slumpartåt förekommande) måste det dubbleras / upprepas; det måste med andra ord ha sin plats på flera av filmens nivåer. Helst på alla. Mångtydighet är inte fråga om nyinförande av ett stort antal olika element, utan ett ekonomiskt – helst maximalt – utnyttjande av alla möjliga ’konsekvenser’, hos ett begränsat antal element”, allt enligt Kommentarer till kritikens arbetsmetod av Vladimir Oravsky, Natascha Durovicova.

 

Slutkläm

Samarbetet mellan Jonsson och Åberg fortsätter. Deras bekymmersfria sätt att skapa ekonomiska filmsuccéer är välbehövligt. Men liksom exempelvis Bergmans Fanny och Alexander, en enorm publiksuccé inte bara i Sverige utan även i många andra länder, nominerad till sex Oscars och belönad med fyra, eller tv-serien Scener ur ett äktenskap,ett annat Bergmanskt supersuccéfullt kulturfenomen, bör även Jonsson och Åberg åtminstone försöka hitta vägar, hur de skulle kunna servera sin publik en kost som även kan åtnjutas med intellektet. Varför inte genom att redan på manusstadiet anlita rådgivare som kan det där?

”Husets vin” kan sväljas ihop med det mesta, Chateau Margaux 1996 däremot, avnjutes. 

 

© Vladimir Oravsky 

 

Publicerat i Film, gästinlägg, kultur, Okategoriserade, TV | Etiketter , , , | 3 kommentarer

Skolans fria fall

ingemar_stenmark2”Dä e bar å åk…” som Stenmark sa.

Sverige har alltid utmärkt sig väl i sportsammanhang som utförsåkning, synd bara att den svenska skolan numera också excellerar i denna gren. Jag trodde att jag skulle klara mig en morgon utan att få upp blodtrycket på ohälsosamma nivåer vid genomläsning av morgontidningen, men icke. Inger Enkvist beskriver två avhandlingar som behandlar lärarutbildning och pedagogik. Läs gärna hela artikeln, det som skrivs angående avhandling nummer två reser en hel del frågetecken på tema identitetspolitikens effekter:

”Från Göteborg kommer ”’den Andre’ i lärarutbildningen. En studie om den rasifierade svenska studentens villkor i globaliseringens tid.” (Titeln är riktigt avskriven.) De studenter som i den förra avhandlingen framstod som svaga på grund av låga kunskaper från gymnasiet ses här som en privilegierad överklass och benämns ”vita svenska studenter”. Fokus i avhandlingen är intervjuer med åtta lärarstuderande, alla kvinnor, varav sju från Iran, Irak och Marocko. Avhandlingens författare och de intervjuade fördömer eurocentrisk kunskapssyn, och på sista sidan hyllas motståndsgrupper i svenska förorter.

Eftersom urvalet intervjuade inte är systematiskt kan texten snarast läsas som ett reportage. Liksom i den förra avhandlingen berörs inte innehållet i de lärarstuderandes ämneskunskaper, men flera av de intervjuade har så stora problem att allt cirklar kring deras egna studier. En av dem har svårigheter med svenskan och läs- och skrivsvårigheter och vill enligt beskrivningen bli lärare i svenska och matematik för yngre barn. En kvinna från Iran med solid studie-bakgrund påpekar dock att alla förlorar om utbildningen tar in personer med svaga svenskkunskaper. Den synpunkten glider avhandlingen förbi.”

Det här måste väl ändå ses som ett resultat av en utveckling där ämneskunskaper och prestation blivit sekundärt till förmån för rätt etnisk -, köns-, sexuell – och religiös identitet? Numera även uppgraderat med de ny-rasbiologiska elementen från de sk ”vithetsstudierna”. Intersektionalitet och normkritik i praktiken, utan andra besvärande ledstjärnor.

DN har granskat skillnader mellan elevers prestationer i de nationella proven här. Även högpresterande elever berättas prestera halvdåligt på Pisa-proven och förklaringsmodellen är att elever är skoltrötta. Det beskrivs även att från vissa lärares håll signaleras att Pisa-proven inte är riktigt lika viktiga som t ex de nationella proven. Sanna Rayman bemöter granskningen i SvD.

En och annan ljusglimt har dock slunkit in i medieflödet på sista tiden. Jag fick nypa mig i armen när jag läste artikeln Demokratiarbete utan twitterapplåder
på DN:s ledarplats häromdagen. Var detta verkligen DN? Det var förstås Helmersson som skrivit den, såg jag sedan. Artikeln är inte längre den lättaste att hitta dock. I dagens SvD kan vi hitta Carolin Dahlmans välbehövliga reflektioner kring vuvuzela-aktivism.

På samma tema:

Erik på Genusdebatten

 

Publicerat i blodtryckshöjare, feminism, identitetspolitik, journalistik, medier, Okategoriserade, politik, pseudovetenskap, skolan | Etiketter , , , , , | 1 kommentar